Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 14.03.2014, 11:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Profi Näytä viesti
Itellä kun ei oo kokemusta näistä niin mitenkäs näissä SOA laitteissa kun on napojen kääntö tehty, niin niissähän ei yleensä oo murikan puoleissa päässä kulmaa juuri ollenkaan, mutta jakotoosan puolella taas on. Toimiiko se sillon oikein?
Kyllä, jos siellä jakolaatikon päässä on turplaristikollinen nivel. Tässä tapauksessa akselin päässä kulman pitääkin olla pyöreä nolla (käytännössä hieman enemmän lehtijousialustalla, jotta veto päällä tapahtuvas akselin kiertymisen aiheuttama kulmamuutos kumotaan) jotta värinöitä ei tapahdu. Tuplaristikollinen nivel ei sinänsä ole vakionopeusnivel, vaan äärimmäisen lyhyt kardaani joka siksi toimii lähes kuten CV- nivel.

Normikardaanilla molemmissa päissä ristikoiden kulmat pitää olla samat. Kannattaa muuten muistaa, että kulmat voi laittaa myös "väärinpäin", eli nostaa pinionia reilusti, ja jakiksen pää pysyy missä ikinä onkaan. Eli pinioni siis törröttää reilusti ylös, jakiksen lähtö suoraan taaksepäin. Tällöinhän kulmat on suhteessa kardaaniin samat ja lopputulos siis myös sama kuin yleensä, kun pinioni ja jakiksen lähtö on lähes vaakatasossa. Tämän ratkaisun ongelma tosin on, että pinionin ulompi laakeri tahtoo kärsiä öljypulasta, siksi ei oikein ole yleensä käytössä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten