Siis jopa noissa museo- ikäisissä(

) dieseleissä tuo diesel- puoli on aikakailla hienomekaniikkaa:
Siis tuossa topiikin aloittajan autossa on nuo "suihkun kärjet" ulkomuistista ulkomitaltaan noin 15mm sylinteri, ja sisämitaltaan noin 4mm, minkä päässä on noin 1 mm kartiomainen reikä, jossa tuo noin 3.998? millinen teräsmäntä, jonka päässä oleva kartio työntyy tuosta sylinterin kartioporauksesta läpi, ja kohdistus/kulmat on mitoitettu siten, että tuo "minimaallinen dsl- annos" tulee sumuna ulos. Ja jos tuommoinen kone, 4- sylinterinen, ilman kuormaa, käy n. 6-700 r/min, ja kuluttaa noin 0,5 litraa tunnissa, niin aikapieniä nuo "dsl-sumu-annokset"
ja samoilla "leluilla" pitää pystyä "sumuttamaan" pyttyyn noin 30-40 litraa tunnissa, toki kierrokset on noin 4-5 kertaiset, mutta "vastapaine" sylinterissä on käytännössä reilu tuplat.
Ja kaikki dsl, mikä pääsee karkuun n. 175 kg/cm2 + paineella tuon sentin mittaisen männän ohi, palaa tankkiin...
-> siis nuo suihkut "on aika paljon vartijana", Kannattaa käyttää vähintään ns. asiantuntijaa.... Itse olen tehnyt noita suihkujen kärkien vaihtoja, ja säätöjä, lainavehkeillä +omalla halpis testipumpulla jokusen myös edellisellä vuosituhannella, toki harvakseltaan

ja tuohon oman hdj-80 suihkuremonttiin olen "sijoittanut" melkein tonnin euroja, ja edelleenkin tuo hodari "kitkuaa-" kylmänä....
Toki siitä valtaosa meni "englannin yhteen suurimpaan dsl korjaamoon-"



Ostin hdj-80 suihkut , 6 kpl, joihin oli vaihdettu alkuperäiset Denson(?) kärjet, ja kuvissa suihkun rungot oli kvartsihiekkapuhalluksen jäljiltä, mikä olikin totta, sitä kvartsihiekkaa löytyi mm. suihkujen suutinputken liitoksen sisältä, vaikka oli tuo suojakorkki päällä.
Siis ultraäänipesurista löytyi, kun ensin pesin ulkoapäin. Ja nuo 6 kpl edelleen "hyllyssä", kasasin setin, 6 kpl, noista 720tkm ajetuista omista, ja yhdestä toisesta, ulkolaisesta sarjasta.
Ja olisi halvalla? ylimäärisenä 8 kpl 1hd-t suihkun kärkiä, yhdestä kiinan? suurimmalta valmistajalta, ja nimenomaan hodariin, siis 2 vara kpl.
Toki tuo minun "dsl- suihkujen-" kärkien vaihtaminen/säätäminen, on ottanut perselaskun nimenomaan noiden hodarin suihkujen suhteen, mutta tuolla vajaalla 1000 eurolla olisi saanut orkkis kärjet, ja "merkkikorjaamossa" takuulla...
Siis en ala tekemään k.o dsl korjauksia kenellekkään.