Näytä yksittäinen viesti
Vanha 14.03.2014, 06:13
Hilluksi Hilluksi ei ole kirjautuneena
Aloittelija

Rekisteröitynyt: 15.02.14
Sijainti: Hamina
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jopa noissa museo- ikäisissä( ) dieseleissä tuo diesel- puoli on aikakailla hienomekaniikkaa:
Siis tuossa topiikin aloittajan autossa on nuo "suihkun kärjet" ulkomuistista ulkomitaltaan noin 15mm sylinteri, ja sisämitaltaan noin 4mm, minkä päässä on noin 1 mm kartiomainen reikä, jossa tuo noin 3.998? millinen teräsmäntä, jonka päässä oleva kartio työntyy tuosta sylinterin kartioporauksesta läpi, ja kohdistus/kulmat on mitoitettu siten, että tuo "minimaallinen dsl- annos" tulee sumuna ulos. Ja jos tuommoinen kone, 4- sylinterinen, ilman kuormaa, käy n. 6-700 r/min, ja kuluttaa noin 0,5 litraa tunnissa, niin aikapieniä nuo "dsl-sumu-annokset"
ja samoilla "leluilla" pitää pystyä "sumuttamaan" pyttyyn noin 30-40 litraa tunnissa, toki kierrokset on noin 4-5 kertaiset, mutta "vastapaine" sylinterissä on käytännössä reilu tuplat.
Ja kaikki dsl, mikä pääsee karkuun n. 175 kg/cm2 + paineella tuon sentin mittaisen männän ohi, palaa tankkiin...

-> siis nuo suihkut "on aika paljon vartijana", Kannattaa käyttää vähintään ns. asiantuntijaa.... Itse olen tehnyt noita suihkujen kärkien vaihtoja, ja säätöjä, lainavehkeillä +omalla halpis testipumpulla jokusen myös edellisellä vuosituhannella, toki harvakseltaan ja tuohon oman hdj-80 suihkuremonttiin olen "sijoittanut" melkein tonnin euroja, ja edelleenkin tuo hodari "kitkuaa-" kylmänä....
Toki siitä valtaosa meni "englannin yhteen suurimpaan dsl korjaamoon-" Ostin hdj-80 suihkut , 6 kpl, joihin oli vaihdettu alkuperäiset Denson(?) kärjet, ja kuvissa suihkun rungot oli kvartsihiekkapuhalluksen jäljiltä, mikä olikin totta, sitä kvartsihiekkaa löytyi mm. suihkujen suutinputken liitoksen sisältä, vaikka oli tuo suojakorkki päällä.
Siis ultraäänipesurista löytyi, kun ensin pesin ulkoapäin. Ja nuo 6 kpl edelleen "hyllyssä", kasasin setin, 6 kpl, noista 720tkm ajetuista omista, ja yhdestä toisesta, ulkolaisesta sarjasta.
Ja olisi halvalla? ylimäärisenä 8 kpl 1hd-t suihkun kärkiä, yhdestä kiinan? suurimmalta valmistajalta, ja nimenomaan hodariin, siis 2 vara kpl.

Toki tuo minun "dsl- suihkujen-" kärkien vaihtaminen/säätäminen, on ottanut perselaskun nimenomaan noiden hodarin suihkujen suhteen, mutta tuolla vajaalla 1000 eurolla olisi saanut orkkis kärjet, ja "merkkikorjaamossa" takuulla...

Siis en ala tekemään k.o dsl korjauksia kenellekkään.
Kiitos kattavasta tietosetistä. En kyllä aio itse tehdä mitään, enkä sitä viitsi mihinkään viedä niin kauan kuin toimii. Itseä ei niin hirveästi haittaa koko aamuisin savutus, pikemminkin vähän hävettää jos joku sattuu näkemään. Ja ihme juttu. Huomasin eilen aamulla että ei savuttanutkaan käynnistäessä. Hyvin pieni käry tuli ja kävikin heti kunnolla. Eli näköjään joskus saattaa olla savuttamatta. Joku siis joskus toimii kuten pitää, yleensä ei...?

Vastaa lainaten