Viestiketju: ruostesuojaus
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 28.10.2004, 15:12
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Tuossa on yksi tapa tehdä homma, tosin siinä on rungon sisäpuolen suojaus, mutta periaate pohjan suojaukseen on sama.
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=10491

Tosin ennenkuin pohjan kimppuun hyökätään massausvälineillä niin kannattaa suojata ensin jarrukengät ja levyt siten ettei massa pääse tunkeutumaan niihin, kaupan muovikassi ja jeesusteippi toimii tässä hyvin. Koko jarrulevy satuloineen pussin sisään ja teipillä tukkoon ja suojattu on. Sama juttu pakoputkistolle, tosin eilispäivän sanomalehti on POP tällä kertaa, putki vain paperin sinään ja sinne tänne teippiä komeutta kasassa pitämään. Samoin rasvanipat on hyvä suojata, jos ei muuten niin huvin vuoksi. Reilusti vaseliiniä nipan ympärille ja vaseliini vain pois kun suojaus on tehty, helppoa. Kardaanin nivelet kanssa paperikääreen alle piiloon massaroiskeilta. Sama juttu käsijarrun vaijerien avoimien mekanismien kohdalta, massaroiskeet jumittaa vaijeria ja jarrusatulassa olevia niveliä/liukupintoja yms. todella tehokkaasti.

Nyt kun auton arat paikat on suojattu massaroiskeilta niin auto vain kaadetaan kyljelleen ja massataan pohja...eikun siis nostetaan/ajetaan pukkien päälle ja massataan pohja.

Pistehitsisaumoihin voi tiputella vaikka aseöljyä niin ei pääse kosteus muhimaan niissäkään koloissa, pysyys se auton kori kunnossa.

Hyvä mönjä pohjaan tulee kun tiikeri-pohjamassaa, tervaa ja öljyä sekoittaa siten että massa on "sopivan notkeaa" ja tämän kun lämmittään ja ruiskulla pohjaan 3-5 kerrosta niin pohjassa on hyvä ja joustavana pysyvä massa joka ei kovetu kalvoksi mahdollistaen kosteustaskujen synnyn. Aina monta ohutta kerrosta on parempi kuin yksi paksu kerros.

Sen verran vielä että auton pohjan tulisi mielellään olla lämmin kun massaus aloitetaan. Tämä siksi että tällöin massa tarttuu helpommin auton pohjan kiinni eikä pohjassa ole kosteutta koska lämpö on sen pois haihduttanut.

Siinäpä pääpiirteet, uusintakäsittely 2-4 vuoden päästä, jopa aiemmin riippuen miten koville mekaanisille rasituksille pohja joutuu maastossa ajettaessa. Pistehitsisaumat kannattaa käydä läpi kerran kesässä mieluiten hellepäivänä (aurinko lämmittää auton pellit jolloin lämpölaajenema avaa saumoja ja öljy pääsee tunkeutumaan paremmin niihin).

-- Wannabe OFF-roader --
Vastaa lainaten