Huoltoauto
Ajoneuvolaissa ei ole huoltoauton määritelmää.
Huoltoauton ehtoihin sovelletaan ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 19 §:ää (1256/1992), jonka mukaan
N-luokan huoltoauton on oltava ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
M1-luokan huoltoauton on oltava valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoauto on alennetun autoveron alainen, jos auton omamassa on vähintään 1 875 kg (autoverolaki 21 §:n 2 mom.). Jos omamassa on alle 1 875 kg, huoltoauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Ennen 3.5.1993 maahantuodun maastohenkilöauton muuttaminen
Ennen 3.5.1993 maahantuodusta maastohenkilöautosta ei ole suoritettu täysimääräistä autoveroa.
ennen 1.11.1983 maahantuodut ovat olleet kokonaan verovapaita
1.11.1983 – 31.7.1990 maahantuoduista on suoritettu 30 %:n autovero
1.8.1990 – 2.5.1993 maahantuoduista on suoritettu 50 %:n autovero
Verovapaudelle tai veronalennukselle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.
Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos maastohenkilöauto muutetaan
pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot
linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 875 kg
kuorma-autoksi
invataksiksi
sairasautoksi
pelastusautoksi
eläinlääkintäautoksi
ruumisautoksi
verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 875 kg
huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 875 kg
Muutoksesta on maksettava autoveroa, jos maastohenkilöauto muutetaan
tavalliseksi henkilöautoksi
pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja
linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1875 kg
matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 875 kg
huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 875 kg
Esimerkki veronalaisesta muutoksesta:
Vanhan maastohenkilöauton muuttaminen pakettiautoksi
auto on ensirekisteröity vuonna 1985 maastohenkilöautona (maahantuoja on suorittanut 30 %:n autoveron)
auto muutetaan pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:ssä säädettyjä ehtoja
autosta on maksettava täysimääräinen autovero, josta vähennetään jo suoritettu 30 %:n vero (veron perusteena on kyseisen maastohenkilöauton verotusarvo eli maahantuontihinta vuonna 1985).
Huom!. jos maastohenkilöauto olisi tuotu maahan 3.5.1993 tai sen jälkeen, maksuun pantavaa autoveroa ei olisi.
Note! This message was posted anonymously!
|