Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 18.02.2014, 12:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Esim. nelilinkillä olevissa Jeepeissä on n.38-40cm pitkät (ala)tukivarret edessä ja takana, ja ne joustaa kohtuuhyvin. Lyhyillä varsilla ongelmaksi vain tulee se, että vähänkin korotettuna tukivarsien kulma kasvaa turhan jyrkäksi, joka sekä vaikuttaa mahdolliseen ulosjouston määrään, että saa ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuuden kärsimään. Sen takia pidempi varsi on parempi; esim. JK- mallin Wranglerissa (2007->) ne on pidennetty n.55cm pituuteen. Ylävarrethan on lähtökohtaisesti n. 70% alavarsien pituudesta, mutta se ei ole mikään pakko, vaan ihan siitä kiinni miten nelilinkin toteuttaa ja mitä ominaisuuksia siltä haluaa. Eli ei nuo 4Runnerin varret varmaan kauhean huonot ole, kun katsoo että millaisia joustoja ainakin JK:sta on saatu samanmittaisilla varsilla. Ei kait se Toyota jousta sen huonommin, kun on sopivat puslat tukivarsissa


Kun aletaan puhumaan varsista jotka on jotain 80cm-100cm pitkät, niin ne on sitten jo ihan oikeasti pitkät varret. Tällöin äkkipäätään jouston määrää ei rajoita oikeastaan mikään muu kuin jousituksen muiden osien mitat (ts. jousten pituus, iskarien pituus, tai ilmatikkujen/ coil-overeiden pituus), olettaen että kiinnitykset runkoon ja akseleihin on järkevät, ja tukivarsissa on riittävän joustavat puslat (ja/ tai flex jointit). Painavassa autossa kumipuslatkin joustaa tarpeeksi, mutta tahtoo vain kulua äkkiä loppuun nekin jos ei ole ainakin toisessa päässä kiertyvää niveltä.

Tällä paljon käyttämälläni vanhalla kuvalla omasta entisestä Jeepistä, edessä jakarimalliset tukivarret, n.95cm pitkät, akselin päässä kiinnitys alkuperäisiin 4-linkin paikkoihin, rungon pää kiertyvillä flex jointeilla ja pultti vaakatasossa poikittain läpi; parkkihallissa trukilla mitaten 109cm etutassun nosto, aika lähellä on tässäkin (takana siis lehtijouset):




..näistä meinasin tehdä itselle jossain vaiheessa Jeeppiin vähän pidemmät varret, ei vain taida Ramchargeriin massat riittää. Eli JK:n putkimallin tukivarret joissa on nuo Metalcloakin kiertyvät kumipuslat. Saa vähän niinkuin kumipuslien ja flex jointtien hyödyt samaan pakettiin, pitäisi kait kestääkin ihan kohtalaisesti. Maksaa vain aika helvetisti, että katsotaan nyt..

http://www.metalcloak.com/JK-Wrangle...Arm-p/7105.htm
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 18.02.2014 12:04
Vastaa lainaten