Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 23.10.2004, 09:59
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Löysit sitten Paavo palasen itänaapurin autohistoriaa. Koskas muuten kävit Uljanovskissa?? Oliko siellä vielä lehdet puissa?

Ja tietämättömille pieni selvitys paikallaan:

Neuvostoliittolainen Ivan Iljanevitsk oli erään Uljanovskissa sijainneen autotehtaan tuotekehittelyinsinööri. Joka aamu ennen töihin lähtöä Ivan söi kolme pötköä neuvostoliittolaista gourmetmakkaraa, Gotshkaa ja joi palan painikkeeksi aitoa Gruusialaista Bashdan -olutta. Näine eväin Ivan kurvasi silloisella työsuhde Volgallaan työmaalle tehtaaseen. Oli eräs maanantaiaamu ja Ivan oli jälleen maittavan aamupalan jälkeen kaahannut työpaikalleen. Perivenäläiseen tapaan Ivan aloitti työskentelyn naukkaamalla piilopullostaan tujauksen kotipolttoista Votkaa. Votkahörpyn jälkeen Ivan asetti palan paperia piirustuspöydälle ja veti ensimmäiset, nyttemmin jo historian kirjojen sivuille taltioituneet viivat uuden uljaan maastoauton muodoista. Päivän kännäämisen ja töhertelyn jälkeen Ivan toimitti uuden automallin piirustukset pahoin alkoholisoituneen tehtaanjohtajan pöydälle. Paperille piirtyneet viivat muodostuivat menestykseksi ja jo kolmen viikon jälkeen oli ensimmäinen Uljanovskissa kasattu UAZ -maastoauto nähnyt pävänvalon. Koeajotilaisuus suoritettiin huippusalaisella Volgan rantatörmälle möyrityllä URAL -tehtaan omistamalla ajoradalla, jonne Uljanovsij Avtomobilyi Zavodin työntekijöillä oli itseasiassa porttikielto. Koeajon aikoihin URALin palkkaama aseisetettu vartija saapui radan reunamille ja nähdessään kilpailevan autotehtaan testiryhmän kokeilemassa luomustaan, tulistui ja alkoi tulittaa testiryhmää Kalashnikov rynnäkkökiväärillään. Tuolloin testiauton kuljettajana toiminut Ivan säikähti niin pahoin, että potkaisi prototyypin nopean nelivedon päälle ja survaisi kaasupolkimen pohjaan. Hetken aikaa autossa tuntui olevan hallitsematon sekasorto, joka kuitenkin pikkuhiljaa laantui, kun Kalashnikovin luodit eivät enää yltäneet iskeytymään auton takapelteihin. Testiryhmä totesi yksimielisesti, että koeajo oli päättynyt ja auto saatettaisiin tuotantoon mitä pikimmin. Tehtaalle päästyään jokainen testiryhmän jäsen toimitettiin työterveysasemalle, jossa varmistettiin, että heihin ei ollut tullut vammoja. Ivanin odotellessa vuoroaan hän huomasi paskoneen housuihinsa kauhun hetkillä. Ivan hilasi itsensä työterveysaseman odotusaulan nurkkaan ja poisti jo kakuksi lässähtäneet jätökset housuistaan. Koska työterveysaseman ovet oli lukittu, pyöritteli Ivan hätäpäissään inhat jätöksensä pieniksi palloiksi, jotka sitten asetteli lehtihyllyn päälle ikäänkuin koristeeksi. Terveydentarkastuksen päätyttyä Ivan ei tietenkään muistanut ottaa palleroita mukaansa, vaan ne unohtuivat vuosiksi terveysaseman hyllyyn kaikkien ihmeteltäviksi. Kun Uljanovskin tehdas vuonna 2001 ajettiin alas, kyseiset pallerot toimitettiin kaupungin museon vitriiniin, jossa niitä voi käydä ihailemassa jos siltä tuntuu. Vasta vuonna 2002 kyseisten pallojen salaisuus selvisi, kun Ivan eräässä paikallisessa kuppilassa kertoi kyseisen testipäivän tapahtumista luotettaville kavereilleen.

Lähde: Elämäni maailman parhaan autotehtaan työläisenä, Ivan Iljanevitsk.

Kiitos ja


Eespäin ja vinssillä loput..
Vastaa lainaten