Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 09.02.2014, 21:51
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Eli siis tarkoitettiin että akseli katkeaa isoilla renkailla mutkaan ajaessa?
Toki niistä mutkista tulee aikaamyöden väsyttävää kuormitusta mutta en mää ainakaan maastokumeilla sillai kurvaile, johan siinä kuluu renkaatkin piloille.
En minä mistään akseleiden katkeamisesta tässä puhunut, vaan navoista (niiden laakereista). Kyllä ne laakerit enemmän rasittuu halkaisijan kasvaessa, vaikka rengas olisi massaltaan ja leveydeltään sama kuin vanha pienempi. Rengas on vipuvarsi joka vääntää navan laakereita joka ikinen hetki, ja varsinkin mutkissa tai missä tahansa sivusuuntaista voimaa tuottavassa tilanteessa ero voi olla yllättävän isokin. Mitä pidempi vipuvarsi, sitä suurempi voima välittyy vipuvarren kiinnityspisteeseen samalla tuotetulla voimalla (= auton massa pysyy jotakuinkin samana -> sama auto isommilla renkailla aiheuttaa suuremman sivusuuntaisen väännön napojen laakereille).

Mutta kuten yllä totesin, se riippuu sitten ihan käytetyistä akseleista että onko se isompien renkaiden aiheuttama suurempi rasitus navoille kovin merkittävä asia vai ei. Järeillä rakenteillä ei niinkään, köykäisemmissä on varmasti.

Edit. Perkeleen älyluuri, sormet ei oikein meinaa osua näppäimille kun tulee kirotusvihreitä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.02.2014 21:56
Vastaa lainaten