Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 09.02.2014, 13:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pafo Näytä viesti
Kun kysellään HJ61:lle pinionlaakereita ehdotellaan yleisesti saatavana teollissuus mallia 3030xdj-n:n tilalle. Olennainen ero niitten välillä on teollisuusmallin jyrkempi kaartio.
Jyrkempi kulma rullalaakerissa kantaa paremmin säteittäisen kuorman, mutta ei niin hyvin päittäiskuormaa (akselin suuntainen veto/ työntö). Eli kuten yllä jo mainittiin, pinionissa mm. esikiristys aiheuttaa tätä akselinsuuntaista kuormaa, samoin veto päällä/ moottorijarrutuksessa aina aiheutuu jonkinmoisia päittäiskuromia pinionille.

En ole koskaan kaavioita nähnyt miten paljon (kartio)rullalaakerin tietty rullan kulmamuutos aiheuttaa säteittäis- ja päitttäiskuorman kestossa eroa kun laakerimitat muuten samat (= sisä- ja ulkohalkaisija, rullien leveys/ paksuus, määrä). Varmasti paras tapa on laittaa ne alkuperäiset, mutta jos kulmassa ei ole suurta eroa niin en usko että ihan äkkiä ajat sen takia pinionilaakereita loppuun. edit: Tuli muuten vielä mieleen, onkohan nuo alkuperäiset rullalaakerit pinionissa kartiorullat, vai sylinterimäiset? Siinäkin on eroa aika paljon, kartiorulla kantaa luonnollisesti sylinterimäistä paremmin päittäiskuormaa.


Kuten jo yllä mainittua, voitelun puute joko vähäisestä öljymäärästä, huonosta/ likaisesta öljystä johtuen, tai laakerien väärästä esijännityksestä ne laakerit tappaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.02.2014 13:11
Vastaa lainaten