Joo, ei tehostinta. HJ-60 simpukka, joku pumppu ja rattiakseli jotenkin säveltämällä on vakioratkaisu. Problematiikka ihan sama kuin BJ-4*:sissä. Rummut edessä. Esikammio-diesel. Vääntöä, H:ssa, kohtuudella, hmm... 3B:ssä on periaatteessa enemmän kun on samankokoinen mutta 4-pyttyinen. Toisaalta kutoskone vääntää alempaa tasaisemmin (alkaen ~500rpm). Ei ole itsellä ollut valittamista väännön suhteen, mutta tehon suhteen kylläkin. Kyllä se hyvin maastossa ryömii, vauhdin ottaminen on vähän eri juttu mutta niinhän se kaikilla 40-sarjan dieseleillä on.
Ohituskiihtyvyys? Hehe. No, kyllä sillä hyvin ohittaa niitä jotka ajavat noin viittäkymppiä, muita tuskin tarvitsee ohittaa... Ei vaan, minähän liikun tuolla täällä Helsingin seudulla päivittäin, enkä ole jalkoihin jäänyt. Kyllä sillä kerkiää. Tehoahan nyt aina kaipaa lisää, mitä sikseen tulee.
HJ-61 lukkoakselit on sen 6cm leveemmät kuten muita 40:siäkin, ei HJ-45:sella ole mitään enempää yhteistä 60:sten kanssa kuin että kone on samaa perhettä (H -> 2H -> 12H-T -> 1HD-T jne); sen sijaan kutakuinkin kaikki muu on yhteistä BJ-45:sen kanssa. Itsellä on "vähän-niinku"-etsinnässä BJ-75 lukkoakselit, ne menis alle heittämällä ja sais samalla levyt eteen ja isommat birfieldit.
Toisaalta jos haluaa rakentaa niin spring-over ja jousenkorvakkeiden siirtäminen rungossa vähän leveämmälle edessä olisi ihan hyvä pikku projekti.
Onko se 12- vai 24-volttinen? Maahantuojan (Korpivaara) mukaan ekat on tuotu vasta -79, omani on jotain esituontierää ja 12-volttinen vaikka on Europpan- eli Nato-spekseillä, eli pitäisi olla 24-volttinen... Jos hankit sen niin kerro mulle valmistenumero!
--
Antti R.
1978 HJ-45LP
|