Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 29.01.2014, 00:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

EI optima suoraa, ja vähän vanha, mutta kuitenkin...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timoboy Näytä viesti
Ei ollut oikeanpuoleista (-+) 100ah huoltovapaata snaitzeria enää motönetissä.., boschiin ei riitä massit. Tarjouksessa olisi ollut, oisko hinta ollu 89,90€ 80ah akut, mutta onko mitään suositeltavaa ratkaisua ja tarviiko tuo hj60 edes niitä 100ah akkuja..? Onko nuo nyky-ajan huoltovapaat akut ylipäätänsä parempia kuin vanhanmalliset akut??
Nyt toisena akkuna n.4v vanha exide?, jossa kuitenkin virrat aamulla vielä 13,4v. Ei viitsisi turhia hankintoja tehdä, mutta kun tuo auto on tarkoitus tosiaan säilyttää iäti, niin millaiset akut nyt ois hinta/laatusuhteeltaan hyvät?
Mittojen puolesta ei monikaan 100ah akku mahdu edes. Hong kongissa ois ollu tarjouksessa 100ah akut alle satasen mutta kun merkki on AKKU?!?
Siis JÄNNITE: "aamulla vielä 13,4v." -> ei käytännössä mahdollista: Mittari näyttää omijaan? täysi hyväkuntoinen akku; napajännite max n. 12.8 volttia. TÄMÄ halpismittarien(?) epätarkkuus aiheuttaa paljon ongelmia/mielipahaa/ylimäärästä työtä: JOS käytätte "halpoja" mittareita, niin kysykää kellä kaverilla/tutulla on ns. laadukkaampi mittari; ja sitten mittaatte yhdessä latausjännitettä esim ABC:n pihalla Siis tässäkin vain vajaan voltin poikkeama muuttaa tilanteen täysin päinvasteiseksi
Itse olen ostanut aikapaljon noita exiden akkuja, siitä alkaen, kun oulun akku heitti Super Power- akkujen myynnin pois, olikohan -90 luvulla? Ja noita halvimpia "Lada/saab" 60 Ah akkuja tuli käytettyä mm. oman bj:n starttiakkuina, ja myös hj-61:sse, ja useampi Land Cruiseri noiden välistä, kuten myös veneen hupiakkuina (jotka edelleenkin toimii n. 10v jälkeen, toki kuormitettavuus on huomattavasti heikentynyt), JA näihin 60 Ah halpisakkuihin "en ole saanut takuuta", toki yhtään ei ole tarvinnut vaihtaa alle 6 Vuoden...
Nyt nuo exidet on uusiutuneet; on 3? eri mallia? esim. nyt laitettiin isän traktoriin, Fordson major, 2 kpl halvinta/keskimmäistä exideä, alkuperäisen akun tilalle, 60 vuodessa on tapahtunut kehitystä...

Siis käyttötakoitus, ja nimenomaan käyttö! määrittelee millainen akku RIITTÄÄ k.o autoon; Se yleisesti luultu, että "jaksaa käynnistää" onnistuu tänäpäivänä kahvipaketin kokoisella akulla!
Mutta tämän lainaamani vastauksen auto on HJ-60, ja koska siinä on mekaaninen vinssi (ainakin ollut) niin kyseessä lienee normaali tieliikenne käyttö? ja k.o autossa on varmaan 25 A laturi, siis sähköä ei ole yhtään liikaa, ja jos kylmillä pienillä akuilla käynnistetään monta kertaa peräkkäin, niin se, että kylmät akut ei ota virtaa vastaan kuin vähän, niin jos akkujen kapasiteetti puolitetaan, niin myös latausvirran vastaanotto puoliintuu... ja se satunnainan pietempi ajoreissu ei enää kerkeä tulla kohdalle, vaan akut on "kontallaan"

Ja selvyyden vuoksi: Nuo optimat on aivan eri hintaluokassa, siis ei voi odottaa samoja ominaisuuksia kuin vähintääm 2x kalliimmmista (vastaajalla oli tavoite halvempiin akkuihin..)
Mutta jos akuilta vaaditaan paljon, esim vinssatessa: tuo halpis exide ei pysty luovuttamaan/varaamaan sähköä samalla lailla kuin erikoisakut, kuten optima, joiden hinta on moninkertainen kapasiteettiin verrattuna.
Ja itse olen "sisäistänyt" akun kestoiäksi 5 vuotta, sen jälkeen kun tuntuu, ettei kaikki ole kunnossa, niin uutta akkua kehiin! noista hylätyistä on sitten apua b-luokan käytössä...
Vastaa lainaten