Ainakin se vaikuttaa kulutuseroihin, että bensankulutus mitataan litroissa ja kaasun kiloissa. Lämpöarvohan on painoyksikköä kohden, eli kylmää bensaa menee litroina vähemmän saman energian saamiseksi paloprosessista. Toki tämä ero eliminoituu, jos aina laskee kulutuksen tankatessa, mutta kaasuvehkeessähän se ei onnistu, kun bensaa menee vain välillä. Esim. jos bensa jäähtyy tankissa tankkauksen jälkeen 25 astetta, niin 100 litrasta on jäljellä n. 97,5 l, mutta polttoaineen energiasisältö on edelleen sama.
Se polttoaineen lämmittäminen vie tosiaan energiaa paloprosessista. Vaikka kaasu esilämmitetään, niin lämpötilaero pysyy samana, kun se nähtävästi vain virtaa jonkun lämmittimen läpi, eikä mitään termostaattiohjattua "lämmityssäiliötä" ole. Silloin myös palamisprosessin loppulämpö on saman verran alempi ja palokaasut eivät laajene yhtä paljon kuin lämpimämmällä ilmalla ja polttoaineella.
Edellinen on ihan fysiikkaa ja seuraava arvailua ja päättelyä, kun en niin ole noihin kaasukäyttöisiin moottoreihin perehtynyt.
Käsittääkseni moottori pitää käynnistää bensalla? Eli se saadaan syttymään kylmässäkin, kun vaan seosta rikastetaan. Ja kaasulla se ei niin toimi sitten vissiin? Tästä voisi päätellä, että kaasuseos on huonompi syttymään ja palamaan kylmässä. Joten voisiko se selittää sitä bensaan verrattuna enemmän kasvanutta kulutusta sen loppuosan, mikä ei selity tuolla bensan tiheyden muutoksella?
|