Yks on kyllä mitä ihmettelen et miks suomi ei tule sisäisesti muka toimeen
On kaivoksia, valimoita ja auto tehtaita ja kaikkea teollisuutta, mutta tässä on se ongelmana et ne ei ole suomen
Nykyään on kuulemma maailmalla halutuimpia suomessa tehdyt opel calibrat ja porshet
Jos pääsisin päättämään niin teollisuus suunnataisiin suomen sisäiseen tuotantoon
Vanhan taunuksen tai volvon lisenssi ei varmaan kallis olisi
Sinne pellin alle parasta suomalaista teknistä osaamista
tukivarsien ja korin tekeminen ei varmaan kovin monimutkaista ole diesel koneessa ei periaatteessa ole mitään ihmeellisempää ja mynämäeltä pumppu osaaminen
Ja jos ford capri;a rupeaisi valmistamaan nykytekniikalla niitä vois saada vientiinkin ainakin classikoita haluaville
Osaamista löytyisi varmasti eu-normit täyttävän rättikatto versionkin tekemiseen
Maasturi olisi helppo piirtää suoraan puhtaalta pöydältä tai venäläisiltä ostaa nivan lisenssi ja sitä suurentaa/muokata sopivammaksi
Mutta ennen kaikkea olisi kaivos/valimo/korin valmistus/sisustan valmistus jne jne työpaikkoja kuljetus alalla lisääntyisi työt ja huolinnassa
oheistuotteiden valmistus lisääntyisi kun ihmisillä olisi varaa hyödykkeettömyyksiin
Esim. suomesta louhitusta kullasta tehty sormus olisi mukavaa ostaa eukolle kun olisi varaa
"työllistäisi" mainarin, sulattajan, korusepän ja koruliikeen myyjän sekä arvokuljetus kuskin
Äitiyspakkaus suomessa kokonaan valmistetuista raaka-ainesta, puuvilla kaiketi kasvaa suomessa, lampaat ainakin