Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 18.01.2014, 22:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mitä älyä on rekan peräkärryn ilmajarruissa? Muutakuin että jarrut pamahtaa lukkoon (jos siis toimivat) jos letkut lähtee irti tai paineet katoaa.

Mitä sen kummempaa tarvitsee perävaunun sähköjarruihin? Oikeastaan vieläkin yksinkertaisempana riittäisi, kun kärryn kontrolliyksikkö mikä on autossa ärähtäisi, jos on yhteys kärryyn mennyt poikki. Tietäisi pysähtyä ja tarkistaa missä vika.
Siis muistanko väärin: paineilmajarrullisista menee vain käsijarru päälle, kun paineet katoaa? Ja olikohan niin, että kaikissa kärryissä ei ollut yhdelläkään akselilla seisontajarrua? (taysin ulkomuistista, erityisesti tuo kärryjen osio; taannoin vaan räikkäsin vetävän akselin kellot räikällä "vetoasentoon", romua ei saanut käymään, ja paineilmat hävisi taivaan tuuliin puoliksi puretusta romusta)

Ja tuo "äly" niinkin surkealla tasolla, noissa vanhoissa; jarrupoljin pelkkä hana, tai ainakin siltä tuntuu, ja äly tulee kuljettajasta: painat jarrua niin pitkään että linjassa "sopiva" paine, ja sitten nostat sen verran, että paine ei enää kasva! siis kaikilla pyörillä sama jarrupaine, sitten noissa uudemmissa (olisko jotain -80?) tulee mukaan nuo alpit yms.
Ja tuota sähköjarrujen "älyä" en tiedä, mutta ainakin se jenkki traileri, mitä minä vedin, oli suomiauton perässä seuraavanlainen: kun jarruvalot paloi, niin jarrutti kokoajan voimakkaammin ja voimakkaammin, ja kun löysäsi jalan jarrulta, niin jarrut löysäsi itsestään. Siis vois toimia tosi hyvin, jos kärry painas aina saman verran, ja nimenomaan paljon enemmän kuin veturi, jarrupolkimella jarruttaisi normaaliajossa vain kärryn jarruilla, ja sitten paniikissa painaa pedaalin pohjaan, kärryn jarrut tulisi mukaan muutaman sekunnin viiveellä täysjarrutukseen...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että peräkärryn valoliitin on jonkun tyhjäpäisen insinöörin todellinen aivopieru. Ei niin huonoa liitintä luulisi voivan kehittää vaikka kuinka yrittää
Tästä olen aikalailla erimieltä: tuo vanha 7-napainen on todella hyvä liitin periaatteeltaan, MUTTA: perinteisesti se kestää sen reilu 10v, siis pitenpään kun auto on yhdellä omistajalla -> Siis KUKAAN ei halua maksaa siitä liitinparista niin paljoa, että se kannattaisi tehdä kunnolla kunnollisista materiaaleista!
siis jos esim. pistorasia/tulppa maksaa hyllyssä "halpispaskana" 4 euroa, ja laadukkaana 8 euroa, niin 9 ostajaa 10:stä ostaa paskan! ja kalliimman liittimen varaston kierto on silloin 1/10 halpiksesta jne... siitä se valmistuskustannusten vajaan euron ero kertaantuu.

Ja sitten se käyttö: pistorasia auton perässä suola/paskasumussa, ja kun ei haluta ostaa sitä laadukasta, niin paskasumu tunkeentuu liittimeen takapuoleltakin, kun tulee 50 senttiä halvemmaksi tehdä ilman mitään tiivisteitä... ja materiaali on halvinta mahdollista, ja mittatarkkuus on mitä sattuu ja materiaalissa tapahtuu hapettumista/syöpymistä, eikä vähiten sen takia että siellä pistorasiassa on sähköt päällä aina ajattaessa...
ja pistotulpat monesti makaa jossain paskalammikossa ja puhdistetaan jäästä ja paskasta kopistelemalla vetokoukun kylkeen...
Ja sitten niitä psitotulppia/rasioita kytketään yleensä ristiin rastiin miten sattuu, ja vielä väännellään voimalla ylos alas....

Toivottavasti tässä uudempaan vaihdossa ei käy samoin, kuin lokilämppärin liitosjohdossa: UUSI hieno minipistotulppa kestää sisätilan lämppärin kanssa huolellisella käytöllä ehkä 5v, huonolla käytöllä ja tehokkaalla sisätilanlämmittimellä vuoden... Ja se vanha, kaikki merkit ristiin sopiva kesti 30 vuotta, kun pisti semmoiseen asentoon, ettei vesi päässyt täyttämään kannetonta (viimmeistään 15v kohdalla joku yleensä tönäsi lumikolalla tms. läpän rikki..)
Vastaa lainaten