Näytä yksittäinen viesti
Vanha 15.01.2014, 23:50
arv-0:n Avatar
arv-0 arv-0 ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Yläne
Perusasetus

Olipas sattuma et juuri nyt bongasin tällasen viestiketjun, nimittäin linjojen raivaukseen liittyen näin juurikin tänään ainakin itselle täysin uudenlaisen "varotoimen".

Toimin itse puunkorjuuyrittäjänä, joten olen kyllä näistä asioista jonkun verran perillä ja olen myös työskennellyt sähköyhtiöille linjojen raivaus/levennys/uudelleensijoitustoimenpiteissä, mutten kyllä ole kyseiseen toimenpiteeseen ennen törmännyt.

Eli kyseessä iso runkolinja (eli sellanen mis kulkee ainaskin viisi isoa johtoa ja on n. 25 metriä levee linja) ja siellä oli käyny kesällä helikopteri raivaamassa sirkkelillä linjanreunoja. MUTTA tällä kertaa olikin sirkkeli käännetty vaakatasoon, ja leikattu noin 10-20 metrin etäisyydeltä molemmin puolin linjaa puiden latvat poikki Eli ilmeisesti haettu sitä että puut katkaistaan jottei ne edes kaatuessaan yllä linjalle.

Se mikä ihmetyttää mua ja varsinkin sitä metsänomistajaa, joka asiaa minulta kyseli, on se että asiasta kyllä ilmoitettiin, (siis linjojen raivauksesta, ei erikseen että katkotaan myös latvat) mutta minkäännäkösiä korvauksia ei tästä oltu luvattu maksaa, on kuulemma normaali toimenpide joka sisältyy siihen korvaukseen joka on maksettu sillon ku ko. linja on rakennettu. Kuulostaa oudolta? Tässäkin yhteydessä puhutaan jo yli hehtaarin alasta, jolta latvat oli leikattu, oli papalla sen verran reilu alue sitä maata siinä. Ja kyseessä sellasta n.15-20 metriä valtapituudeltaan oleva kuusikko. Ja aika moni varmaan ymmärtää mitä tapahtuu kun kuusesta otetaan latva pois. Se kuolee.

Oltiin joskus n. kymmenen vuotta sitten hakkaamassa juurikin tuollaiselle linjalle uutta väylää. En nyt tarkkaan muista leveyksiä, mutta ei siitä kuitenkaan todellakaan niin leveää tehty etteikö puut olisi sille yltäneet. Varmaan maks 30m leveä tuli siittäki, ja tuli kummiskin ihan uus linja siihen. Eli onko tää nyt joku uus käytäntö ku on otettu nyt käyttöön ku "nykyään tuulee niin paljon"?

Osaako joku vastata onko täysin normaali toimenpide, mie en sille maanomistajalle osannu vastata?
Vastaa lainaten