Nyt kun näyttää edes vähän talvelle, niin pitäähän paksuihin kinoksiin varautua!
18 vuotta oli siitä, kun viimeksi olin tuollaiset ketjut laittanut paikoilleen, niin piti vähän muistella... Ja pitihän nuo ketjut kokeillakin, että ovat ehjät ja sopivat.
Laitanpa tähän muutaman kuvankin, jos jollain muullakin hiukan aikaa vierähtänyt viime ketjujen laitosta maastokuorkkiin.
Ensin ketjut levälleen piikkipuoli ylöspäin ja kiristinpää edellä. Pyörähtäneet lenkit kannattaa käännellä oikein päin, etteivät ketjua lyhennä. Sitten ketju keskimmäisistä ketjuista renkaan kuvioon kiinni.
Sitten autoa eteenpäin, että ketjut nousee renkaalle. Kannattaa muutaman kerran pysähtyä ja katella, että nousevat hyvin ja sivuketjut menee renkaan sivuille.
Tuossa vaiheessa sitten ketjun lukot kiinni. Ensin keskiketjujen lenkit, sitten sivuketjusta se puoli, mikä tulee lenkillä kiinni ja lopuksi kiristinpuoli. Ylimääräiset ketjunpätkät ja kiristin vielä rautalangalla kiinni varmistukseksi.
No eihän tämä taas ihan noin helposti sujunut... Ihmettelin, miksi ketjuista oli muutama sakkeli availtu ja irti. No, toinen ketju meni ihan nätisti paikalleen, kunhan yhden lenkin lyhennyksen olin pidentänyt alkuperäiseen mittaan. Toisessa ketjussa ei sitten lyhennystä ollutkaan ja sitä saikin vääntää sorkkaraudalla, että sai ne keskiketjujen lukot kiinni. Oisko ollut kuluneemmissa renkaissa aiemmin, kun tuo toinen vaikuttaa lenkin liian lyhyeltä.
No, jouduin itsekin aukomaan sakkeleita, että sen tiukemman ketjun sain pois renkaalta...
Onneksi mulla on vielä yksi ketju, niin jospa se olisi sopivampi.
Niin paljon meni aikaa ja intoa tuon lyhyen ketjun kanssa painiessa, että jäi ketjujen paikan teko autoon vielä tulevaisuuteen. Tai no, kiinnikkeet on tehtynä, mutta ne pitää paikoilleen vielä laittaa. Ehkä sitten huomenna.