Viestiketju: Toinen laturi
Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 13.10.2004, 20:27
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

rankussa oli alunperin 65A laturi, nyt siinä on 90A malli kun se oli ison mitä paikallisessa liikkeessä (sähködiesel)
oli hyllyssä kun tuli laturintarvetta (entinen simahti siis). Isommat olis ollu moniurahihnalla tai tuplahihnalla
tai joitain, kuulosti sille että toi 90A bosh on isoin mikä sopii heittämällä paikoilleen.

Tuota toista laturia ajattelin yhden isomman tilalle myös luotattavuus- ja kustannusmielessä, kaksi on aina varmempi
kuin yksi ja toisen laturin ei tarviis olla mikään sikatehokas, joku 50-60A riittänee (kattovalot vievät 55A), noita
löytyis varmaan aika edukkaastikin.

Mulla on kaks akkua rinnan, välissä on 50mm2 piuha, enkä suunnittele mitään releitä tai kytkimiä väliin, kun sähköä
tarvitaan niin sitä pitää tulla tuutin täydeltä, akkujen kylmäkäynnistysvirta taisi olla 750A (eli 1.5kA yhteensä),
ja sille keulalla olevalle kelaimelle tuntuu elektroonit maistuvan.

Eli tarkoitus on kytkeä se toinenkin laturi suoraan kaiken olemassaolevan rinnalle, jos se vaan on sähköteknisesti
vähänkään järkevää, eli että laturit eivät mene sekaisin toistensa takia tms. ja lopeta lataamasta tai lataa liikaa.

Merrasmäkeä varten laitoin autoon volttimittarin (halppis yleismittari, mutta puolikiinteä asennus auton kattoon),
joten senkin puolesta valojen (ja vinssin?) erottaminen kokonaan omaan sähkäjärjestelmääntä ei tunnu minusta hyvälle
ajatukselle, ymmärrän perustelut miks se ehkä kannattais tehdä mutta itse en sitä halua.

Eli onko tiedossaolevia ongelmia jos laitan toisen laturin vaan entisen rinnalle? Sijoituspaikka olis varmaan kyllä
koneen toisella puolella, eli seillä missä hienommissa/painavammissa vehkeissä on ilmastoinnin kompura.

-Paavo

Vastaa lainaten