Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 12.10.2004, 09:43
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Tässä esimerkki aina nopeasta sähkövinssistä:

http://www.warn.com/truck/winches/src/HS9500.shtml (HS = high speed, vetokyky 9500lbs eli n. 4300kg)

Ilman kuormaa 19 metriä minuutissa, täydellä kuormalla 2 metriä minuutissa, eli kelausnopeus vaihtelee paljon.
Sähkövinssit(kin) ovat riskeimmillään kun vaijeri on lähes kokokaan ulkona eli kun kelataan ekaa kierrosta rummulle.

Jos vinssi on mitoitettu oikein (eli vetokyky esim. 2 kertaa auton paino, eli 9-10 tuhatta paunaa tuollaiseen keskikokoiseen kotteroon kuten pitkä pajero, range tai äljii) niin väittäisin sähkövinssi olevan käytössä nopeampi ja kätevämpi kuin mekaanisen, toki sähköt pitää tehdä hyvin ja saitä pitää piisata, toinen akku oin mielestäni välttämätön.

Omasta warnista (tuollainen HS9500) ei ole kertaakan loppunut voima kesken (eikun ompas, kerran), taittopyötää on tarvittu vain vedon suunnan kääntämiseen muita avustaessa. Niin tuo voiman loppuminen: viime ylläs trophyssä avustin muita sen perjantai-illan ekan suopätkän läpi, ja Pasin hoojiin edessä oli aika miehekäs kasa suota, vinssattavaa oli vaja sata metriä ja jossain vaiheessa alkoi tuntumaan sille että toinen vinssi vois olla tarpen eli nopeutta touhua, varni kyllä veti jokoa sen suon läpi mutta aika hitaasti. Laalaa tuli suskan kassa avuksi, ja hoojii saatii kuiville muutaman vedon jälkeen. Mutta omaa autoa en ole saanut niin upoksiin että ei olis vinssillä lähtenyt. En oo kyllä saanut vaijeriakaan vielä poikki.

-Paavo

Vastaa lainaten