Viestiketju: Verot
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 11.10.2004, 21:22
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

No ainakin tämä on ihan AKE:n sivuilta tongittua tietoa. Pakettiautosta maksetaan käyttövoimaveroa 0,9 snt/pvä ja henkilöautosta vastaavaa veroa 6,7 snt/pvä alkavalta sadalta kilolta. Eli 1801 kg painava auto verotetaan samoin kuin 1900 kg painava auto, painavaa tavaraa on 1 kilo rautaa, ainakin kun veroja lasketaan.

Kyllähän tuo näköjään on tulossa muutosta, ainakin autoverotuksen ylisäätäjä Kuitunen sitä puuhailee taasen. Tällä verollahan tapetaan doppeli pick-up:in myynti JÄLLEEN kerran suomen niemellä, eli niitäkin verotetaan täysin samoin kuin henkilöautoja vaikka pakusta on maksettu täysi autovero.
Sama koskee myös doppeli-ohjaamollisia lantikoita eli 110 ja 130-sarjalaisia deffejä joissa penkit myös takana, varmasti Liukkosen Juha off-road centerissä hihkuu riemusta, juuri kun sai myyntiin KERRANKIN suomen oloissa järkeviä lavapakuja ja järkevällä käyttövoimaverolla myyntiin niin kustapaskaa ja kylmää vettä niskaan koko rahalla, vitun hieno homma just joopa joo.

Aivan hyvin tämän pakuksi muuttamisen olisi voinut laittaa siten että pakettiautoissa käyttövoimaveron suuruus säädetään henkilöpaikkaluvun mukaan es. vaikka 70E/vuosi/henkilö, ja auton on joko täytettävä autoveron 23§ ja 24§ pykälän mukaan(nykyinen 0,9snt/ alkava 100kg/vuosi), tai 3.5.-93 jälkeen rekisteröidyillä autoilla täysiautoveron maksu oikeuttaisi pakuksi rekisteröintiin 70E/hlö/vuosi käyttövoimaveron määrällä ja siten alempaan käyttövoimaveroon, koska autoveroa on kannetta enemmän kuin "oikeasta pakusta". Lisäksi tämä koski VAIN automalleja joissa kantavuus pakettiautona riitääisi samaan henkilölukumäärään kuin mitä vastaava auto M1-luokassa, muutoin M1-luokan auto rekisteröitäisiin 1+1 hlö pakuksi. M1G ja N1G-luokassa(maasturit) raja olisi 545 kg, jolloin auto menisi 1+4 hlö pakuksi ja käyttövoimavero olisi tällöin 5x70E/hlö= 350E/vuosi. Tämä näin esimerkkinä. Toki valtio kärsisi käyttövoimaveron menetyksen M1G ja N1G luokissa jo reksiteröityjen autojen osalta, Mutta matalampi käyttövoimavero voisi osaltaan lisätä maasturimyyntiä ja tätä kautta vwerotulojen menetys kompensoituisi koska M1G-luokan autot nut ovat hankintahinnaltaan M1-luokan autojen keskimääräistä hintaluokkaa korkeammalla tasolla.

Valinta olisi kuitenkin auton ostajalla, ja voimaan jäisi kuitenkin pakettiautoja koskevat tekniset määräykset painon osalta, tällöin es. omamassaltaan yli 1850 kg ylittävät JA täyden autoveron omaavat pakettiautot joissa ei ole ABS:ää JA kuskin turvatyynyä nopeus olisi rajoitettu 80km/h, ja mikäli molemmat turvavarusteet l. ABS ja väh. kuskin turvatyyny olisivat niin max. nopeus olisi 100 km/h.

Ei tämä nyt näin vaikeaa voi olla, paitsi kun tässä maassa autoilu on jo kehän ulkopuolella välttämätön paha,

JA TÄSTÄHÄN ON KANSALAISTA RANKAISTAVA verojen MUODOSSA kun ei asu kehän sisäpuolella ja .

Nykyisellä menolla yksityisen ihmisen autonosto päätöksiä ohjaillaan veropoliittisin keinoin kuten tähänkin saakka, puuttuu vain se että tehtaankadun lähetystöstä(ent. neuvostoliiton suurlähetystö) sanelisi miten suomessa saisi kansalainen elää, PERKELE sanon minä vaikkakaan siitä ei ole kuin sanomisen riemu.

On se vaan sittenkin lottovoitto syntyä suomessa, kuten peruskoulussa sanottiin, joopa joo 4:llä oikeinhan sitä juhlii ainakin mäyriksen verran niin kauan kuin kalja-alea kaupoissa riittää verran ja jäljellä jää kohmelo, hienoa joo.
On se vaan ylpeää olla suomalainen EU-kansalainen ja istua kyykyssä.

Lukekaa tuo linkki, edes näköjään yksi puhuu järkeä eduskunnassa, http://keskustelu.suomi24.fi/show.fc...00000004904982 .

**vähän tämä nyt on taas suu vaahdossa paasaamista, anteeksi, mutta kun ottaa otsaluun takaa tälläinen sählääminen ihan yksinkertaisissa asioissa**


-- Wannabe OFF-roader --
Vastaa lainaten