Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 17.12.2013, 15:51
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Samanlaista systeemiä on yritetty muuallakin maailmassa, mm. jenkeissä ja Hollannissa. Hollannin versio olisi maksanut yli 3 miljardia ja vuosittaiset kustannukset 400 miljoonaa. Jenkeissä (olisiko ollut Oregon?) koko systeemi naurettiin suohon.

Käytännössä Suomessa päästään varmaan samaan tasoon kun systeemin kehittää vaikka Tieto...Loppupeleissä tuohon uuteen systeemiin menee vähintään yhtä paljon, ellei jopa kaksi kertaa enemmän rahaa kuin Kyllösen mainostama "autoverotuksen tyrehtyminen" nykyään vuositasolla on.

Suomalaisen autoverotuksen perusteena on viime vuosina käytetty sellaista hienoa sanaa kuin "ympäristöohjaaminen", eli kiristetään pantaa jotta jeppe ajaa vähemmän ja valitsee vähemmänkuluttavaa kalustoa. Tämä on kantanut hedelmää ja nyt nähdään polttoaineverotulon lasku, ja sitten pitää valjastaa uusi sanaparsi autoverotuksen ohjaamiseen, ja tällä kertaa se on "lypsetään kunnes tissit ovat kirkuvan punaiset, koska me tarvitaan rahaa".

Jos tämmöinen systeemi kohdistuu myös takseihin, saattaa jollain maaseututaksillakin olla aika kiihottava olo kun vuosittaisen 80-100tkm GPS-lasku kolahtaa postiluukkuun.

Päättäjämme ovat aivan liian helposti lobattavissa kun tällainen rahastussysteemi on päässyt näin pitkälle. Joillekin taitaa riittää pelkkä herkkumunkki ja pinkka paperia.
__________________
Tiäräksää tuanoi

Viimeksi muokannut vartiainen : 17.12.2013 16:02
Vastaa lainaten