Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Julle vaan
Eikös tällanen kilometrihinta ole ihan fiksu systeemi offimiehille ja muille harrasteautoilijoille? Jos pörräät sillä mettäpelillä vaikka 1000km vuodessa niin tekeekö se veroa kokonaista 30 euroa vai kuulinko ihan väärin 3 senttiä/km hinnan radiosta? Sama juttu kuljetuskalustossa esim jotku vanhat Dynat mistä nyt maksetaan törkyveroja 3500kg kokonaismassan mukaan vaikka ajoa ei olis mitään. Ja mitähän se mokkula sitten sanoo kun ajatkin mettässä eikä tiellä, ei kai ny mettässä ajosta voida hintaa periä kun eihän siinä valtion tie kulu  Vakuutukset sitte vielä tohon samaan kilometrihinnotteluun niin joihan kelpaa pitää monenlaista kalustoa pihassa ajovalmiina kun maksaa vaan ajetuista kilometreistä.
Se onkin sitten ihan toinen juttu mitä ne paikannussysteemit ja mokkuloiden asennukset vanhoihin rotteloihin maksaa, siitä voikin sitten olla järki kaukana.
|
Ei tupakkiaskin kokoisen mokkulan, joka herää kun moottori käynnistyy, kytkeminen ole mikään amerikan temppu vanhaankaan autoon.
3.3cm/km maksu oli autolle joka päästää co2:sta 160g/km eli luokkaa 1.3-1.6 corolla, voi vaan kuvitella mitä laskukaavaa sovelletaan kun laskutettava auto on vaikka HJ, HDJ, Patrol, yms. saastepommi.
Jos lasken omalle autolleni vaikka 5cnt/km ja ajan sen 25000kilsaa vuodessa, on summa jo 1250euroa vuodessa, joka on 280 euroa nykyisen maksun päälle. Saattaa hieman harmittaa maasturinsa huoltoautoksi verosyistä katsastaneita, kun se vero pompsahtaa sieltä 400-500 luokasta vähän erilaiseksi.
Toisekseen sen verta tätä Suomaliaa oon nähnyt että osaaan sanoa että autoilun verotus ei tule jäämään tuohon nättiin "vain 3,3cnt/km", ei ikinä. Kaikki tähän systeemiin liittyvät kulut kupataan kuluttajilta ja kun sitä rahaa pitää jakaa edelleen ympäri maapallon niin krooninen veropaine tulee jatkumaan. Tässä vaan tarjotaan siihen paljon tehokkaampi väline koska polttoaineverotuksen tie on käyty loppuun.