Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RankeriLeke
Palataanpa sitten niihin perusasioihin, joita RipaX kaipaili.
Pultti-/ruuviliitos on huonosti suunniteltu ja/tai toteutettu, jos pultti joutuu ottamaan vastaan kuormitusta liitospintojen kitkavoiman sijasta.
Alumiinivanteiden pulteille kiristysmomentit ovat niin pienet, että voiman kohdistuminen keskireiälle on todellakin mahdollista, jolloin näitä soviterenkaita on syytä käyttää.
Teräsvanteiden pulttien momentti voi olla huomattavasti suurempi, sovitteet eivät välttämättä ole tarpeellisia.
Momenteista puheenollen, liika kireys on todnäk syy pulttien katkeamiseen.
Se vanha niksi, että ensin pultti poikki ja sitten puolikierrosta takaisin, ei oikein toimi.
P.s. Ei tarvinnu mennä kirjastoon 
|
Tosta suunnittelusta sen verran et kaikki pyöräthän tulee käytännössä samalla tavalla kiinni joten suunnittelu on kaikissa sama,kaikki orkkis vanteet keskittää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ja oikea momentti takaa sen et pultit kestää eikä pultin reijät leviä,EI OLE syytä kiristää liikaa. Ei oikeastaan ole muutenkan syytä poiketa auton/vanne valmistajan ohjeista. Sit aluvanteen ja peltivanteen ikävin ero on se et ne on myös eripaksuisia jolloin pultille tulee erilainen rasitus,tyyliin Kikuli heiluu herkemmin päästä ku tyvestä. Sit Jos vielä puuttuu keskitysrengas ni on erittäin tarkka oikeasta momentista ja ristiin kiristyksestä,puhumattakaan silloin kun tulee joku kolhu tai tälli vanteeseen tai ajaa vaan isoon monttuun tms. Varsinkin viisimutteriset on ongelmallisia ku ei oikein voi kiristää symmetrisesti ristiin, neli ja kuus mutteriset onkin helpompia. Kriittisin vaihe keskittämisessä on juurikin muttereiden kiristys jolloin vanteella on taipumus venkoilla johonkin suuntaan jolloin ei välttämättä kiristy keskelle. Siksi navat yleensä keskittää,voi sanoa et kaikissa henkilö autoissa. Voi toki sanoa et ei sitä keskitystä VÄLTTÄMÄTTÄ tarvi,niinkuin ei kaikkia muttereitakaan tai kalsareita sarkahousuissa. Järkevintä on vaan käyttää aina kun mahdollista.