Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 07.12.2013, 19:57
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hunter hdj Näytä viesti
Voin olla väärässä tai ei tarvii olla väärässä kun Pekka Herlevi on jo toisin todistanut ....

Imutahdin aikana 4 tahti turbodiesel moottoriin tietty määrä ilmaaa,ahdetaan "sylinteriin ennen kuin moottorissa alkaa puristus tahti...

jos pisara vettä on joukossa jota puristetaan palotilassa erittäin kovassa kuumuudessa ja paineessa jossa diesel polttoaine syttyy puristumalla ja vesi höyrystynyt kuumuudessa ja poksahtaa hallitusti minun mielestä polttoainetta voidaan syöttää reilusti/hallitusti enemmän koska poltettavaa happea on enemmän palotapahtuman aikana? / hapetusta syntynyt vedestä...

Mä oon nii yksinkertainen että olen ajatellut niin et jos kalat voi hengittää vedessä ja pysyvät hengissä on siinä pakko olla happea ?



Taitaa käydä sama ilmiö jos 4 tahti bensamoottoriin laitetaan NOS laitteet ja ei lisärikastus toimi ... Raakaa happea palotilaan niin männät ja punahehkuset pakoventtiilit kivast sullaa polttopilli ilmiöllä..-.
Juu ei hajoa vesi hapeksi palotapahtumassa, Vedellä voi olla monia erilaisia vaikutuksia moottorin toimintaan riippuen missä vaiheessa se höyrystyy ja sitoo silloin paljon lämpöenergiaa.
Suuri vaikutus haihtumiseen on myös siinä millaiseen lämpötilaan ja millaisessa pisarakossa se syötetään.
jos Vesi on höyrynä jo ennen ahdinta niin se on sitonut lämpöenergiaa ilmasta ja ilman lämpötila on laskenut, Kylmä ilma on tiheämpää ja siinä on tilavuutta kohti myös enemmän happea.
Siksi kylmässä kelissä saadaan koneeseen enemmän happea ja voidaan syöttää enemmän polttoainetta ja saadaa enemmän tehoa. silloin vesirusku vaikuttaa kuin se suurentaisi ahtimen kokoa.

Tietenkin siinä kuminpoltossa tai hiekkadyyneillä rupiessa pitäisi olla tehokkaat flektit mutta jos vesi saataisiin höyrystymään välijäähdyttimen sisällä niin vaikutus voisi olla vaikka n 10kertainen.
Jos niitä ei ole niin lämpöä riittä jokapaikassa.

"Tuo ilmassa oleva vesihöyry; sitä vettä sopii ilmaan rajallinen määrä, ja kun ailmaa puristetaan kasaan, niin sitä vettä sopii edelleenkin siihen coolerin kokoiseen säiliöön vain sen verran, kuin normaalipaineessakin; siis jos valmiiksi 100% kosteus, ja ilmaa puristetaan 2,5 bar ylipaineeseen, niin vettä kondeisoituu noin 2,5x niin paljon, kuin mitä ilmaan jää.... JOS LÄMPÖTILA PYSYY SAMANA. (kuumaan ilmaan sopii enemmän kosteutta kuin kylmään)"

- tuota en ymmärtänyt? Siis kuumaan ilmaan sopii enemmän vettä, siksihän vesi tiivistyy kun lämpö laskee, Kylmään ilmaan ei mahdu kosteutta ja se pisaroituu. en ymmärtänyt oikein, selitä tarkemmin.

Kun ilman lämpötila laskee pakkaselle niin ilman vesihöyryä tiivistyy paljon, ikkunatkin menee huuruun. Kun pakkanen kiristyy tilanne voimistuu ja ilman sisältämä kosteus vähenee.

Hukuin itsekkin aiheesta, Mistä siis oli kysymys?
Tämä aihe on kiinnostava ja sitä pitää käsiteelä syvällisemmin.
Miten ja miksi syöttäisitte moottoriin vettä?

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 07.12.2013 20:15
Vastaa lainaten