Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juippa
Bullshit!
Kyllä on niin monta kertaa hypänny hirvi tai peura eteen ja mennyt täysii tien yli että siinä on jälkeenpäin vasta tajunnu että mitä tapahtui. Puhumattakaan että olisi edes jalkaa jarrulle ehtinyt siirtää.
.
|
Niin ehditkö väistää niin, että olit kaataa maasturisi?
Jos se hirvi olisi ollut metrin kauempana olisitko ehtinyt väistää, muttet jarruttaa vai olisiko ensin tullut jarrutus ja samalla väistöliike?
Sitä lähinnä tarkoitin, et jos testin mukaisen väistön ehtii tehdä kaistalle paluun kanssa niin kyllä sitä ehtii jarruttaakkin
Vai kuinka monella offarilla refleksit tekee kaistalle paluu käännön itsekseen vai onko selkärangassa "pelko" kippaamisesta eikä paluutusta tule tehtyä auton mitan päässä?
Ja kaikissa hirvieläin kohtaamisissa, missä olen ehtinyt väistää olen myös ehtinyt vauhtia pudottaa
Sallasta etelään ajellessa poro juoksi tielle taka oikealta, ehdin nähdä vilauksen, että joku tuli ja samassa kolahti jo scaniassa rappunen kuskin puolella, ei siinäkään olisi ehtinyt väistää ja kaistalle paluusta kaataa autoa tielle
Pari vuotta aiemmin tuli poroja vauhdilla tielle refleksit ei edes aikonut väistää vaan 2632 mersusta löytyi kyllä jarrut ennen kuin ehdin itse ajatella mitään
Muistelisin, että jossain oli porukka kokeillut ammattikuskilla äkkitilanteesta väistöä eli hirvi/elukka lingottiin eteen satunnaisessa kohdassa niin ne autot jotka tossa virallisessa testissä kaatui tai jotain muuta oli ei käynyt mitään todellisessa tilanteessa koska kuljettaja ei ehtinyt reagoida "ajoissa" kaistalle paluuseen vaan auton kulku oli jo vakautunut sen verran, että videon kaltaista renkaan tyhjäävää heittoa ei syntynyt
Mutta tärkeimpänä asiana on muistaa se että kaikki on erilaisia ja reaktiot erilaiset
jotkut väistää, jotkut pyrkii jarruttamaan väistämättä ja loput tekee joko yhdistelmiä tai se kaikkein huonoin vaihtoehto, ei mitään