No ensinnäkin se systeemi tunnistaa moottorin lämpötilan ja valitsee hehkutusajan sen mukaan.
Sitten se rupeaa hehkuttamaan, ja samalla se tutkii hehkujen ottamaa virran määrää joka myös vaikuttaa hehkutusaikaan. Jos on esimerkiksi yksi hehku pimeänä niin hehkusysteemi ei ota virtaa suunnitellusti -> hehkutusaika menee pieleen, käytännössä lyhenee = toimivat hehkutkaan eivät hehkuta niin pitkään kuin niiden pitäisi.
Boschilaisia kun kokeilin niin niiden virranotto oli ilmeisesti aika paljon pielessä koska hehkutti törkeän kauan, ja kun 6v hehkua hehkutetaan 12 voltilla turhan pitkään niin nehän pimenee - ja näin kävi juuri itsellänikin. Kun 2 oli pimeänä niin hehkuaika oli jo niin lyhyt että huomasni siitä että taitaa olla taas pari pimeänä. Huomasi sen toki siitäkin että kone lähti jo aika huonosti käyntiin.
Merkkivalon palamisella ei ole ihan hirveästi tekemistä todellisen hehkutusajan kanssa, sehän sammuu jo hyvän aikaa ennenkun hehkutus todellisuudessa sammuu (=rele naksahtaa). Käyttöohjeessa kuitenkin sanotaan että kun se sammuu niin voi startata, olisiko toi 'valoton lisäaika' sitä varten että jos on vähän hitaampi starttaaja niin hehkut eivät kerkeä jäähtyä sillä välin kun kuljettaja huomaa että valo on sammunut ja rupeaa starttaamaan.
Kun kone saadaan käyntiin niin jälkihehku menee päälle, ja sen pituuteen vaikuttaa ainoastaan moottorin lämpötila. Omasta pihasta kun lähden niin tuossa läheisissä liikennevaloissa yleensä kuuluu kun jälkihehkun rele naksahtaa pois päältä. Jälkihehkulle ei ole mitään merkkivaloa tai muuta koska kuljettajan ei tartte ehjässä autossa tietää siitä toiminnasta. Jälkihehkuhan on 6 volttia (toisin kuin normaalihehkutuksen 12v 6v hehkuille) ja jännite lasketaan sillä imusarjan pohjassa olevalla vastuksella jota erheellisesti myös imusarjahehkuksi sanotaan.
Ja tämä kirjoitus koskee siis pyöreälamppuista Läjää jotka ovat käsittääkseni kaikki 6v hehkuilla.
Viimeksi muokannut Krisse : 30.11.2013 16:53
|