Näytä yksittäinen viesti
  #25  
Vanha 26.11.2013, 16:01
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Ropaisko pumppua?


Tehostin vuotaa hieman akselin juuresta ja jos stefaa alkais vaihtamaan niin samalla olis hyvä tilaisuus vaihtaa öljyt ja ruuvailla säätöjä.

38"renkaat 0,5bar paineilla pyytäis lisää tehostusta mutta lisäys ei ole ihan yksiselitteinen toteuttaa.
Tässä on hyvä animaatio venttiilin toiminnasta:http://www.youtube.com/watch?v=xeWmNpZ5sD0

Jouduin katsomaan sen varmaan 20 kertaa ennenkuin toiminta kaikissa tilanteissa alkoi valkenemaan.
En tiedä onko HJ:n venttiili samanlainen mutta pääosin varmaan kuitenkin.

Venttiili toimii usean tekijän tasapainoittajana ja tuurilla turaaminen sotkee varmasti oikeanlaisen toiminnan.
En yrittäisi tehdä suuria muutoksia jotta toiminta pysyisi alkuperäisen kaltaisena, esim että öljyt ei kuumene suoraa ajaessa vaan pääsee ohikierrolla säiliöön.

Tyo unioinin poraus siirtää tuota ohikierron kytkeytymistä ja pumppu tekee työtä suoraankin ajaessa, toisaalta tehostus parantuu kääntäessä. Samansuuntaisesti pitäisi vaikuttaa tuon isomman jousen venytys, ohivirtaus aukeaa vasta suuremmalla tuotolla.

Maksimipaineen nosto auttaa jos venttiili päästää jo ennenkuin käännetään rajoitinta vasten, pienillä kierroksilla se ei varmaan edes aukea? Eli vaikuttaisi vasta isompien kierrosten maksimivoimaan?
maksimipaineventtiilin aukeamisen pitäisi avata ohikierto jolloin paine laskee.
Eli rajoitinta vasten kääntäessä saavutetaan maksimipaine, maksimipaine venttiili avaa ohikieron ja paine putoaa jos ymmärsin oikein.

Paineet olisi hyvä päästä mittaamaan mutta siihen ei ole mahdollisuutta, vai onko se helppo mitata korjaamolla?
Voisin lisätä maksipainetta hieman prikalla (1-1,5mm) Tuota studin viilaustarvetta en ymmärtänyt animaatiosta mutta se kai selviää kun osat on käsissä.
Isompaa jousta en venyttelisi mutta prikkaa voisi kokeilla (1-3mm)
Unioia voisi porata vähän, 1mm?

Liiansuuri unioni kierrättää siis suurella tuotolla ja paineella öljyä simpukalle suoraankin ajaessa ja virtaukset kavitoi jokapaikassa, pelkkä imupuolen suurentaminen ei välttämättä poista ongelmaa kokonaan.
Öljyn viskositeetti vaikuttaa myös kaikkeen joten erilaisia ja varsinkin uusia öljyjä pitää kokeilla ennen suuria säätömuutoksia.

Korjatkaa jos en vieläkään tajunnut tuota venttiilianimaatioa oikein tai jos HJ:n pumppu toimii erilailla.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten