Näytä yksittäinen viesti
  #18  
Vanha 30.09.2004, 19:17
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Ei se Freelander ainakaan lumessa mikään ihmeellinen etenijä ole, alkukeväästä ennen Offivarusteen rompetoria toteutuneessa ajotapahtumassa vinssailin moista useampaankin otteeseen, oli kaveri polttanut kytkimen kun auto ei enää edennyt. Toisaalta ihmeen pitkälle se oli päässyt, kaipa siinä jonkun verran vetoa kuitenkin on.

Alkuperäisessä aiheessa kuitenkin pysyen, taitaa valitettavasti olla niin ettei Suomessa myydä uutena oikein mitään muuta "oikeaa" maastoautoa kuin Mersun G-Wagenia, siis sellaista jossa on kiinteät akselit, lukot ja maastoajoa maastorenkailla kestävä voimansiirto (ettei ryöväristeille jäisi sanansijaa ). Taitaa kuitenkin olla liian kallis tuossa seurassa.

Näinpä muuten muutama päivä sitten aika paljon safaripotentiaalia sisältäneen uuden Mersun, en tiennytkään että moisia on olemassa, se oli ns. double cab-lavamalli. Oli jollain sähkö/nettijohtoja vetävällä yrityksellä (iso kaapelivinssi nokalla).

Jos Toyota vaan viitsisi tuoda maahan 78/79-malleja... Jos uuden henkilöauton tuotantokustannuksista määräytyy nykyään jo puolet sähköjärjestelmästä, tarkoittaa tämä sitä että peltiosat, mottori ja voimansiirto maksavat vain sen toisen puolen. Ts. nelivetoinen auto jossa on vähän rajummat akselit yms. osat tulisi tuotantokustannuksiltaan maksamaan korkeintaan 150% etu- tai takavetoisen auton hinnasta, olettaen ettei se ole yhtä sähköjohtoviidakkoa... miksiköhän nuo (G-mersu mukaan lukien) sitten maksavat niin tuhottomasti? Eivät ne globaalisti niin harvinaisia ole että tehtaat voisi vedota kysynnän vähyyteen (vai voivatko?) ... ts. tämä kaikki johtaa tietysti siihen ettei parinkymmenen vuoden päästä vallitsevien rakennesäädösten puitteissa enää tule montaa kunnostuskelpoista maastoautoa olemaan jäljellä.

Ihme vuodatusta. Jatketaan ihmettelyä.

Vastaa lainaten