Kyllä taitaa olla imevä tuuletin parempi. Kaikki mitä on syylärin edessä heikentää jäähdytystehoa, pahin on tietty likakerros jäähdytyslammellien päällä/välissä jolloin lämpö ei siirry pois nesteestä lamellin kautta, toinen hyvä lämmön nostattaja on tukossa oleva syyläri.
Lainaus:
|
quote:niin mun mielestä puhallus konehuoneeseen päin jäähdyttää koko tilaa paremmin kuin imu
|
Totta tuo edellinen lause, JOS puhallin ei ole syylärin edessä tukkimassa muuta ilmanvirtausta(ajoviima) ja ilmalla on myös poispääsy esteettömästi eli
Lainaus:
|
quote:Aika paljon auttaa tuo tuninkimiesten suosimat konepeltiscoopit. Tai vain konepelti ylhäällä takareunastaan. Jos siis oikeasti meinaa että kuumenee liikaa..
|
Konehuoneen viilennyksessä tuo konepellin nosto takareunasta on ikivanha ja aina toimiva temppu, jos etten usko niin vilkuilkaapa [u]takamoottorisia</u> jokkisluokan autoja ja niiden konepeittoja. Samoin kannattaa vähentää pakosarjasta/sarjoista tulevaa säteilylämpöä, tämä etenkin hitaasti ajettaessa ja kovasti konetta kuormitettaessa(maastossa möyrintä) nostaa melkoisesti konetilan lämpöjä ja sitä kautta myös itse koneen lämmöt nousevat koska ympäröivä ilma ei vaihdu(jäähdy) samalla tavoin kuten ajaessa jolloin ajoviima myöskin toimii konetilaa jäähdyttävänä tekijänä.
Hyvä konsti maastossa ajettaessa olisi flekti joka painaisi ilmaa syylärin läpi konehuoneeseen ja samalla konehuoneessa olisi poistopuhallin lämpimälle ilmalle sekä takareunasta nostettu konepelti. Tällöin tuleva ilma jäähdyttäisi syyläriä tehokkaasti ja konehuoneeseen painuva lämminnyt ilma poistuisi poistopuhaltimen kautta konetilasta.
Ideaali olisi tilanne jossa ilmamäärän virtaus syylärin läpi ja poisto konetilasta olisi vakio ja tähän yhdistettetäisiin maksimoitu jäähdytysteho ja säteilylämmön eliminointi.
Vauhtituuninki(oikeissa sellaisissa siis) on myynnissä ns. termoteippiä jolla kääritään pakosarjat, teippi kuulemma alentaa konehuoneeseen tulevaa säteilylämpöä merkittävästi. Pakosarjoista säteilemätön lämpö pysyy tällöin enemmän itse koneessa josta lämpö poistuu syylärin kautta, kuten muukin koneen tuottama lämpö.
Tää nyt oli vaan tällänen kommentti, joskus on tullut tapeltua lämpöjen kanssa....
-- Wannabe OFF-roader --