Joo, ainakin nyky-Rangerissa juuri noin, eli kytkettävä neliveto HI/LO-vaihtoehdoin. H/L-välin vaihtaminen edellyttää auton pysäyttämistä.
Asiaa sivuten, lauantaina oli Turengissa Kalpalinnan laskettelurinteessä mahdollisuus koeajaa maahantuojan henkilöautoverotettuja 5 hlö rek Rangereita "maastossa". Eihän se mitään "tosi" offia ollut, kun A/T-renkain hissutellaan ja suditellaan liukkaassa mutkamäessä ylös ja alas, mutta kumminkin. Sade ja ajouran ruohon katoaminen lisäsi vaikeusastetta, kun savi ja multa tuli kuvioon - kirjaimellisesti. Koeajolle tuli viereen istumaan henkilökuntaa neuvomaan. Ihan paikallaan, sillä rinne meni loppupäivästä kyllä melko liukkaaksi, eikä se mikään ihan loiva rinne ole, ajajatkin saattoi olla ensi kertaa nelivetoista kokeilemassa. Neuvoivat ajamaan koko ajan hitaalla ykkösellä, mutta loppupäivästä sillä tapaa pääsi ylöspäin vain uran sivussa heinän puolella.
Ajoin kierroksen aamupäivällä ja yksi jyrkempi välinousu piti kiertää, kun pito piisasi vain puoliväliin. Ystävällinen henkilökunta antoi kokeilla myös omalla sitten viimeisen puolen tunnin aikana (ettei mene rinne mujuksi kesken päivän). Ehkä merkki/malli-yhteneväisyys auttoi asiassa. Happea koneeseen ja kolmosella niin jyrkemmätkin kohdat nousi vaivatta, tosin mutakaakku lensi Dueler M/T:llä eikä jäänyt kuvioon mukana pyörimään. Painetta renkaissa oli n. 1.2-1.3 baria. Viisi kierrosta taisin rinnettä kuopia ja piti sitten poistua, kun alkoivat pakkaamaan kamoja. Ihan hauska homma, kun ei ole tullut ennen mutkamäkeä autolla pujoteltua.
Ne autot kuulemma kiertää (ilmeisesti tällä offiteemalla) muuallakin Suomessa, joten kannattaa seurata ilmoituksia paikallisista lehdistä, jos haluaa kokeilemaan.
|