Huomioiden oppivelvollisuuden piirissä oleva ikäluokka, tässä on maahanmuuton lisäksi kyse myös siitä miten suhtaudutaan koulukiusaamiseen.
Kun itse olin koulussa, pipojen heittelyyn oli erikoistuneet pojat eikä tytöt ja maahanmuuttajia ei juurikaan ollut mukana ainakaan niin, etteikö suomalaista taustaa olisi.
Jos joku poikien keskuudessa heitteli pipoja tms, se saattoi olla leikkiäkin joskus, mutta myös kiusaamista, josta oli vaikeuksia seurauksena. Jos joutui kiusaamisen kohteeksi, ehkä olemalla suosittu heti alusta alkaen olisi päässyt helpommalla. Kun ei mitään helpolla pääsyn eväitä ollut, eikä opettajatkaan pahemmin auttaneet, muistan, että omin käsin pystyi oikaisemaan tilannetta parempaan suuntaan...

Jos koululaisten kesken vaikkapa nimittelyn seurauksena oli verta vuotava nenä, se toi tilanteeseen uutta näkökulmaa.
Itse kuulun siis siihen porukkaan, joka muistaa enempi kiusatuksi joutumisen ja siitä seuranneen paikan hakemisen osin väkivalloin, mutta jälkeen päin mieleen tulee myös, ettei aivan kaikissa tilanteissa itsekään suhtautunut muihin ihan kuten pitäisi.
Mieleen tulee siis kysymys, kuka auttaa niitä kiusattuja lapsia, jotka eivät ole suosittuja ryhmässä ja jotka eivät ole riittävän voimakkaita selvittääkseen itse ongelmia - siinä on tavallaan silloin tilausta ylireagoiville aikuisille.
Nyt tilanne on mutkistunut vielä kun erilaisuus on Suomessa lisääntynyt ja se tarjoaa otollista maaperää kiusaamiselle. Lisäksi siihen on tullut lisää kaikenlaisia sähköisiä muotoja, joilla voi toisia loukata.
Mikä valitettavinta, samaan ilmiöön mikä koulussa ilmenee pipon heittämisenä, pulpahtelee esiin muunkinlaisissa tilanteissa mm. työpaikoilla.
Kiusaamisen kitkemiseen eri muodoissa tulisi ottaa aikaisempaa tarmokkaampi asenne. Se on vaikeaa koska siinä tarvitaan kasvamista ihmisenä ja jos paikka laumassa on epäselvä, ehkä siihen silti pitää jotain selkoa saada - voiko paljon epäselvempää tilannetta ollakaan kuin iso määrä erilaisia lapsia koulun pihalla.
Minkähänlaista mahtaa olla nykyisin vanhempien osallistuminen koulujen vanhempainiltoihin tai muihin vastaaviin tilaisuuksiin?