Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS
|
Jos on sopivasti toteutettu ohjaus, niin ei tarvitse

Orkkistyylisellä voi olla tarve, mutta kuka hitto sitä inverted-y mallista haluaa edes jättää, se kun on melkoisen hanurista
Ainakaan tällaisella joustomäärällä ei vielä ollut ongelmaa pitman armin päässä raidetangonpään liikevaran kanssa. Tuossa aika lähellä tynnyrijoustoa, 4" korotuksella ja pitkillä tukivarsilla 35" renkaat alla:
Jos joutuu laittamaan pudottavan pitman armin, niin on myös pakko ostaa/ tehdä sellainen panhardin korinpuolen kiinnike joka tiputtaa panhardin päätä riittävästi alas jotta panhard ja välivarsi on samansuuntaiset. Muuten seuraa aika vittumainen määrä bumpseeriä. No, OTK:ksi ohjaus vaihdettuna niin joutuu panhardin kiinnikkeet joka tapauksessa tekemään uudestaan - ja kannattaa melkein muutenkin, koska tuo orkkis on niin paska
Lainaus:
Unohda etulukko D30 akselista jos et halua vaihtaa jatkuvasti uutta välitystä. vetarin ristikoiden vaihto alkaa sujua rutiinilla muutaman vaihdetun jälkeen, joten osta vaan halvimpia (luokkaa 10 euroa kappale) olevia ristikoita ja vaihda niitä tarpeeksi usein, koska ei ne paremmiksi mainostetut kestä kuitenkaan kovinkaan paljon pidempään.
|
Ainakin testien mukaan noi Spicerin orkkikset (jenkeistä ~25-30$ kappaleelta muistaakseni) 760x- ristikot oli prosenteissa aivan hiton paljon enemmän vääntöä kestät kuin jotkut 10$ made in honcholand tjsp. tarvikerimpulat. No, rikkihän ne kaikki menee mutta kuitenkin. Samat 5-760x ristikothan on D44 akseleissakin.
Ittellä oli etulukon ja 35" kumien kanssa ko. ristikot, ei mulla ristikoita hajonnut. Yksi etulukko kyllä (ja nyt Grandissä toinen

), ja siinä sivussa välityksiä mennyt parit (molemmat lukon hajoamisen seurauksena). Kyllä toi D30 jotain kestää XJ:n alla 31"-33" renkailla, kunhan älyää olla polkematta kaasu pohjassa ihan kaikista pahimmissa paikoissa ja jättää hyppyytykset suosiolla tekemättä. Trussi ja järeä banjon kansi auttaa huomattavasti siinä että hammaspeikko ei iske

Saa toki silti rikki, itse nyt kyllästyin Grandissa tuohon pikkuperään kun ei 32" renkailla tunnu siinä kestävään mikään muu kuin cromovetarit ja ristikot.
Lainaus:
4.5"... Vähempää ei miun mielestä kannata korottaa, koska tälläinen korotus on kuitenkin esissä silloin kun siirrytään 31" ->33" pyöriin.
|
Nämähän on ihan mielipidekysymyksiä, ja oikeastaan eniten kiinni siitä paljonko haluaa kaaria avartaa. Esim. 75mm:n korotus ja 35" renkaat nostaa mahaa jo 150mm ylemmäs alkuperäisesta, ja banjojen alle tulee 75mm lisää tilaa vs. alkuperäinen rengaskoko. En ihan äkkiä keksi mihin tuolla enää jäisi mahasta kiinni, kunhan laittaa kunnon suoran ja sileän panssarin ettei ole jakolaatikko romuna.
31"-33" renkaat mahtuu pyörimään todella nätisti jo 50-75 millin korotuksella kunhan vain jaksaa käyttää niitä peltisaksia. Veikkaan että sinullakin mahtuisi oman projekti-Jeepin alle aika hyvin 33" renkaat ilman kummempia korotuksen määriä niin, että sisäänjoustoakin olisi kohtuullisesti
Pitämällä korotuksen suht matalana säästyy korkeamman korotuksen aiheuttamilta ongelmiltakin. Pahimmat probleemat oikeastaan näissä tulee jyrkistä tukivarsien kulmista, ohjausgeometrian ongelmista, ja takakardaanista (tarttee SYE:n + tuplaristikkokardaanin -> maksaa taas lisää). Eihän nuo ole ylitsepääsemättömiä ongelmia, mutta varsinkin koska Trafi suuressa viisaudessaan on kieltänyt tukivarsien tekemisen itse, niin pitkien tukivarsien hommaaminen (joka omien kokemusteni perusteella jollain 4-5" korotuksella on XJ:ssä tai ZJ:ssä jo aikalailla pakollista) tulee perhanan kalliiksi
Mutta omistaja itsehän saa päättää mikä itselle on se paras vaihtoehto, hyvä vain että tulee eri mielipiteitä asiasta. Kaikkihan lopulta riippuu omasta ajotyylistä ja paikoista missä ajaa.
Tältä näyttää 35" x 12.50 rengas 15 x 8 -12ET vanteella ilman alustankorotusta. Pienellä vaivalla ja 33" renkaat tilalla niin saisi vakiokorkuisesta aika hauskan kulkineen mikä ei ainakaan helposti pitäisi kaatua. Se kun tuntunut olevan näitten Jeeppien kummallinen ominaisuus