Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi
Siellä kolme eri säätömahdollisuutta. Polkimen "korkeus", pääsylinterin männän varren pituus ja työsylinterin männän varren pituus. Jos tuo polkimen korkeus on liian ylhäällä, alkaa kytkin horimaan ilmaa. Jos taas liian alhaalla, ei irroita kunnolla, jos säätää välyksen sopivaksi.
Olisi oikeastaan mielenkiintoista tietää, minkälaisia säätöjä muilla on hyvin toimivassa järjestelmässä. Eli miten pitkällä mikäkin kierre on. Kuvia saa napsia, jos jaksaa...
|
Siis siinä pääsylinterissä on lukkorengas tms, joka ehkäisee pääsylinterin männän tulon liian ulos.
Siis onhan sinulla siinä alipainetehostin?
En ole koskaan säätänyt nimenomaan tuota kytkintä, mutta yleisenä ohjeena:
Pääsylinteri irti tehostimesta, ja säiliö täyteen nestettä ja työsylinterin ilmausroppu auki; ja jos ei ala valumaan läpi omatoimisesti, niin ota pilli/letku, ja pala tuorekelmua; sitten tiivistät tuon pillin/letkun tuorekelmulla pääsylinterin säiliöön, ja puhallat puoli minuuttia hivenen painetta, siis yhtä paljon kuin pitkään kaljalasisiin tarvitsee painetta, että pohjalla olevasta pillin päästä kuplii täysinäisessä lasissa.
-> nyt pitäs tippasta ilmausropusta, ja kun lopetetaan puhaltaminen, niin tippaseminen jatkuu, siis suuruusluokka tippa sekunnissa. ja kun ei tule ilmaa niin proppu kiinni.
Sitten polkimen varsi niin lyhyelle, että ei varmasti paina alipainekellon läpi pääsylinteriä; sitten aletaan jatkamaan polkimen tankoa (pääsylinteri irti) niin pitkään, että tahostimen tanko alkaa liikkumaan ulos, sitten pikkasen takaisin.
Ja sitten tehostimen tankoa aletaan säätämään; kun pääsylinteriä painaa tehostimeen, niin tuo tanko ei saisi kantaa juuri ollenkaan; mutta homma on helppo tarkistaa; pääsylinteri kiinni tehostimeen ja työsylinterin ilmausroppu auki; jos tippasee niin on on "ok" voi jatkaa tankoa pikkuisen....
Mutta sitten kun tuo tippaseminen loppuu, niin tankoa pitää lyhentää vähän; tippamisen täytyy jatkua MYÖS moottorin käydessä!
ja sitten aletaan jatkamaan polkimen tankoa, ja jatketaan niin pitkään että k.o ilmaruuvista heittää tippasemasta, sitten lyhennetään niin paljon että alkaa tippasemaan myös käydessä.
-> JOS jompi noista säädöistä on pielessä, niin haittaa toimintaa.
-> siis kun kytkin poljin on jousen voimalla ylhäällä, niin käydessä nesteen täytyy tippasta aukiolevasta ilmaropusta.
Ja sitten lopuksi säädetään se työsylinterin ja irroitushaarukan välinen tanko; milli/pari? tyhjää, ennen kuin jousen pohjaan puristama työsylinteri alkaa työntämään painelaakerilla asetelmaa....
5-10 minuutin homma saada perussäätöön, kun tehnyt kerran, ja mikään ei ole jumissa, eikä työkalut hakusessa