No ainakaan virkavaltaa ei pidä pyytää todistamaan väitteitään, sillä saa ajan kulumaan varmasti.. Vaikka itse olisi oikeassa niin kytät on AINA oikeammassa, jollei muuten niin lakiin vedoten (viranomaisen vastustaminen).
Jos esim kytät mesoaa kuorman sitomisesta EI kannata kysyä millä kokemuksella antaa neuvoja..
Mutta jos tiedät olevasi oikeassa ja osaat lakitekstin pilkulleen ulkoa voit selvitä sakoitta.
Otetaanpa esimerkki muutaman vuoden takaa:
Olin liikkellä maataloustraktorilla jonka perään oli kytketty peräkärry jonka perässä toinen peräkärry. Yhdistelmän pituus oli himpun yli 16 m mutta silloin ei pituudesta oltu niin tarkkoja kuin nyt..
Mutta poijaat rupes kyselemään YHDISTELMÄAJONEUVOkorttia eli CE:tä! Silloin sitä ei tietenkään ollut. Totesivat lisäksi että KUORMA-AUTOSSA ei saa olla teräviä esineitä keulalla (terävä esine= paalipiikki etukuormaajassa). Kuvailivat yhdistelmää videolle ja lukivat kirjaansa n 1,5 h , jonka aikana läheisellä nesteen huoltiksella hiekkakuskit löivät vetoa paljonko tulee sakkoja.
Ei tullut sakkoja. Totesin pojille lopulta kun kyllästyin vatvomiseen että miltä sivulta alkavat lukea ja kohta T eli "traktorit ja muut hitaat ajoneuvot" . Luettelin lakitekstin ulkoa samalla kun kaveri (ilmeisesti se lukutaitoinen) tavasi kirjaansa. Lopputuloksena toivotettiin hyvää matkaa.
Eli tiesin että yhdistelmä herättää huomiota, vastaavia kun ei täälläpäin muita ollut, niin olin ETUKÄTEEN ottanut selvää että vehje on lakien mukainen. Mm takimmainen kärry oli kytketty vetokitaan eikä esim Sa koukkuun jne.
Ei poliisikaan aina voita..
..tosin nyttemmin kun ajelen kuorkilla niin kuormansidonta kummasti kiinnostaa..
-Kaikki käy, jollei, laitetaan käymään-
Edited by - 4x4lucifer74 on 23/09/2004 10:33:01
|