Tatsgan suunnitelmat kuulostaa omaan korvaan vallan kokeilemisen arvoisilta, noin niinkuin savuttoman alavoiman kantilta ajatellen. OM603/606:sta saa sen n. 300Nm vääntöä @2000rpm ilman ahdintakin 7/8mm tapeilla, mutta se savun määrä... Itseä tuo savuaminen nyt ei niin häiritse ja taitaa tuo oma nimimerkkinikin liittyä samaan asiaan, mutta kyllähän 3L nakusta saa tuon 300Nm kaksinkertaisena ja savuttomana helposti kahteentonniin, jos niin vain haluaa. Ylätehonkaan ei tarvitse kärsiä, jos haluaa tosissaan väkästää, mutta topikin aloittajan kirjoituksista päätellen sillä ei ole tässä rakennelmassa merkitystä. Tuossa savuttamisessa on myös se huono puoli, että pakolämmöt ja sitämyöden moottorilämmöt nousevat rajusti, joka voi käyttötarkoituksesta riippuen olla huonokin juttu.
Tuolla Mersujen "Superturbo" touhuissa olemme päässeet 230hv/420Nm per litra lukemiin, mutta kyllähän tuollakin seuraava steppi on saada noita savuttomaksi ja vetoaluetta entistä leveämmäksi. Tätä ajattelutapaa on tuotu nyt myös tänne offipuolelle yhden projektin muodossa ja ensitestit lupaavat hyvää. Saa nähdä sitten missä kohtaa tulee mekaaniset rajat vastaan alaväännön suhteen, mutta koska sitä ei osaa kukaan kertoa, niin sepä on vaan kokeilemalla etsittävä. Ei siitä nyt niin kovin montaa vuotta ole, kun mersun omasta automaatista puhuttiin mahdottomuutena yli 400hv moottoreihin. Tuon kohdalla emme kuitenkaan ole vielä toistaiseksi kipurajaa löytäneet.
|