Viestiketju: VPRT Mersu 300GDT
Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 24.10.2013, 11:06
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Nyt ollaan puhuttu ahtimen ohjauksesta, ei pumpun ohjauksesta. Pumpun ohjaus pysyy samanlaisena kuin nytkin. Eli ennen ahtopaineiden nousua mennään perussyötöllä(joka pitäis nyt jo säätää kohdilleen eli lisää löpöä pyttyyn). Kun ahdot nousee, niin syöttöpumpulla oleva painekello(morkooli?) antaa ulkoisen säädön kautta lisää soppaa(nyt tulee aivan liikaa kun rajoitin liikaa auki). Lisäksihän tuota syötön määrää säätelee kaasupolkimen asento eli pumppu antaa tehoa/polttoainetta kun sitä pyydetään. Ilmeisesti aivan kaasu pohjassa(joutuu painamaan kovemmin, selvä jousimainen pykälä) pumppu menee pakkosyötölle(?) kun mustaa tulee silloin huomattavasti enempi kuin n.80% kaasulla. Pumppua ajattelin ohjata nykyiseen tapaan imusarjan paineen mukaan eli antaa lisää syöttöä kun koneeseen on menossa lisää ilmaa. Ahtimen toiminta ei vaikuta kaasupolkimeen käänteisesti eli ahdin ei ohjaa kaasupoljinta vaan toisin päin. Vieläkö on epäselvää mikä oli ajatuksena? Se on hyvä et porukkaa tenttaa niin sitä alkaa olee itsekkin kohta melko hyvin vanhan rivipumpun sielunelämästä ja siitä mikä tekee mitäkin...

Kerrataan nyt vielä:

- Tyhjäkäynnillä pumppu toimii perussyötöllä ilman kaasun asennon tuomaa lisäsyöttöä, ahtimessa siivet auki, ahtopaineet todennäköisesti 0-0,2bar
- Kaasu pohjassa tuon tilanteen jälkeen siivet menevät kiinni, pumppu antaa täyden tuoton perussäätöön nähden. Pakopaineen noustessa siivet aukeavat tarvittavan määrän, jotta saavutetaan määrätty pakopaine. Pumpun kello aukeaa ja antaa lisäsyöttöä säädetyn verran(ahdonalainen syöttö).
- Kun auto on kiihdytetty sopivaan vauhtiin täyskaasulla(hyvin kärjistetty tilanne, ei tapahdu tosielämässä koskaan =), niin kun kaasua höllätään vaikkapa 25% asentoon, niin ahtimen siivet aukeavat(todennäköisesti kokonaan koska vielä pakopainetta). Kun pakopaine hetkeä myöhemmin laskee niin siivet sulkeutuvat n.25% asentoon ellei pakopaine jää pitämään kelloa auki. Pumppu vähentää syöttöä heti kun kaasu päästetään ja ahtopaineen laskiessa syöttö vähenee entisestään lisää. Kaasua painetaan sen verta matka-ajossa, että haluttu matkanopeus säilyy.
- Tasakaasusta kun lähdetään kiihdyttämään vaikka 80% kaasulla, niin siivet menevät lähes kiinni(80%) siksi aikaa kun pakopaineet nousevat riittävästi jotta kello aukaisee siipiä tarvittavan määrän tasaiseen pakopaineeseen. Pumppu lisää taas syöttöä ensin kaasun asennon mukaan ja ahtopaineiden noustessa antaa lisää syöttöä.

Tälläisellä koevastauksella olettaisin saavani ainakin 5/6 pistettä jos olisin vielä koulunpenkillä ja pitäisi selittää tuollaisen systeemin toiminta. Tässä vaiheessa saa esittää vielä lisäkymysyksiä jos ei auennut täysin...
Vastaa lainaten