No, kun aihe aiheuttaa hyviöitä....
Siis moottorin tilavuus on se, mitä mäntä tekee liikettä edestakaisin sentteinä, kerrottuna:
sylinterin halkaisijan puolikas (esim jos halkaisija on 84mm, niin 4.2cm) itsellään ja piillä (4,2cm x 4,2cm x 3,14...= n.55,4cm2) kerrottuna iskupituudella sentteinä JA sylinterien lukumäärällä saadaan iskutilavuus l. moottorin koko.
Ja jos palaan alkupeläiseen kommenttin: niin oletetaan seutaavaa: alkuperäinen sylinterin halkaisiaja 84mm (pistin taannoin k.o männät Lada Nivaan?)
ja yllä olevan mukaan Nimellis tilavuudella laskien: 2000cm3 jaettuna 55,4cm2 on 36,1 cm, ja kun sylintereitä on 4 niin isku on 9.025 cm (olisko 90mm?)
Ja jos porataan 2000cm3 -> 2400cm3; niin sylinterin halkaisijan täytyy kasvaa em. kaavan mukaan, siis poikkipinta-ala on (2400/2000) x n.55,4cm2 = 66,4 cm2, joka puolestaan tarkoittaa noin 92 porausta? siis n.8mm lisää?????
Mutta paljon hyviä muistoja noista isoista mitsuista; tuo minun 2,3td taisi painaa 1250kg, ja "antoi aika paljon ajattelemisen aihetta bensa autoille" tuossa 1980/90 taitteessa, toki hintana oli 2 perää, ja paljon vaihteisto-ongelmia; vaati veronsa, että 2->3 vaihtaminen onnistui voimalla...... "peli oli menetetty", jos kaasun joutui nostamaan lattiasta.....
|