Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 22.09.2004, 22:01
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Pieni päivitys asiaan: ainakin BJ-40/42 ja BJ-43 olkavarret ovat samalla varaosanmumerolla, ts. kyse on samasta osasta, eli ohjausgeometriassa ei ole mitään muutettavaa akseliväliä vaihdettaessa. Valitettavasti jono varaosatiskillä oli siinä vaiheessa semmoinen etten enää kehdannut ihan uteliaisuuttani kysyä onko osanumero sama 45:ssakin, mutta todennäköisesti on.

Aion nyt yrittää saada Toyota Infosta (varaosamyyjän ehdottama taho) lapun jonka mukaan akselivälin muutos on hyväksyttävä kiinteä-akselisissa J-4 -sarjan autoissa koska akselit ovat samat eikä ohjausgeometriassakaan ilmeisesti ole mallikohtaisia eroja (selvitän 45:n vielä jahka ehdin). Rungoissakin jousen sisemmät kiinnityspisteet ovat 40/42 ja 43-malleissa samalla etäisyydellä, 43 on pidempi vain erilaisten takajousien takia (samat mitat kuin 45:n jousissa, muuten!). Eli runkoonkaan kohdistuvien kuormien ei pitäisi olennaisesti muuttua, johtuuhan pääosa jousen välittämistä voimista juuri rungonpään korvakkeeseen.

Tämä nyt sen takia kun värkkään tuota kierrejousitusta ja tämä olisi helppo tehdä aloitusvaiheessa. Perimmäinen syy muutokselle on tietysti harvinainen niin maasto- kuin maantieominaisuuksien parantuminen yhtä aikaa! Etu- ja takaylityksiä saa entistäkin pienemmiksi ja auton käytös voi vähän rauhoittuakin pinnatulla tiellä.


Vastaa lainaten