Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Siis terveys ennen kaikkea!
Mutta tuo veden kertyminen on monelle harrastajalle "tuntematon" ongelma;
siis kun lämmitetään lämmittimellä, jossa poltetaan jotain, vettä kertyy huomattavan paljon, ylläolevan mukaan noin 2/3 osaa poltetusta määrästä; siis 10 litran dsl pöntöstä tulee 6-7 litraa vettä.
Ja jos lämmityslaitteessa ei ole "pakoputkea" ulos, niin tuo kosteus jää lämmitettävään tilaan.
Siis esim. kaikki kylmä rautatavara on herkkää kondensoimaan tuota kosteutta; siis ruostuvat silmissä....
ja vesi valuu ikkunoista seinän sisään, ja homehduttaa rakenteet jne,
-> lämmittäkää sähkölämmittimillä/puhaltimilla, jos suinkin mahdollista!
sähkö maksaa vajaa(?) 10c/kwh, hyötysuhde on 100% ja Lämmitys öljy lienee reilu euro/litra -> siis kalliimpaa.
|
Mulla oli ainakaan yhdessä tallissa nestekaasu lämmitin ja se se vasta teki kosteutta. Paita oli aina märkänä vaikkei juuri mitään tallissa tehnyt.
Mutta nyt olen lämmitelly pari vuotta tuolla polttoöljy lämmittimellä niin en ainakaan minä ole huomannut tuota kosteus ongelmaa...
Nyt hommasin talliin häkäpitoisuuden näytöllä olevan häkämittarin, mutta ei tuo ainakaan tänään tunnin lämmityksellä nostanut yhtään lukemaa.
Itsellä siis ilmalämpöpumppu pitää tallin plussan puolella ja lämmittimellä sit pöhäytän tallin lämpimäksi ku menen sinne touhuamaan.