Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex
Onneksi kiinalaiset tekee halvalla gps signal blockereita, ja sellaisen kun tökkää kiinni, niin isoveli ihmettelee kun auto hävisikin yht'äkkiä tutkasta. 
|
Ja seurauksena viheliäset veromätkyt.
Olisi mukava tietää paljonko pyllistely pähkäily aiheen ympärillä on tähän mennessä tullut maksamaan, ja paljonko se vielä tulee maksamaan, olipa lopputulos mikä tahansa? No, vitusti.
Ja tuo asuin paikkainen tasa-arvoisuuskaan ei ihan selkeä. Vaikka asuu keskittymässä, niin yritäppä mennä julkisilla vaikka kuudeksi tai saati viideksi töihin. No harvoinpa onnistuu.
Esimerkiksi pääkaupunkiseudun "hyvä joukkoliikenne" on oikea vitsi, jos nyt ei satu asumaan metroaseman vieressä ja työpaikka toisen. Tai vaihtoehtoisesti ratikkalinjan varrella ja käy töissä virka-aikaan. Toisinaan saattaa käydä flaksi että dösä pysäkit sopivasti eikä tarvitse vaihtaa, ja odotella sitä vaihtoa tai aika usein ajamattomia vuoroja.
Itse asun hyvien julkistenliikenneyhteyksien varrella, ja työmatka vain n.14.3km autolla, vaikka kiertelen syrjemmästä pahimpia ruuhka pesäkkeitä vältellen eli siitä tulee muutama lisä kilsa enemmän. Mutta, jos menen bussilla. Ensin kävelen vajaan kilometrin pysäkille kelissä kuin kelissä, odotan bussia että milloinkohan tuo tulisi, oliko etuajassa eli menikö jo vai myöhästyyköhän pahastikkin. Hyppään bussiin mahdollisesti litimärissä releissä tai parinkypin pakkasesta hikoilemaan siihen rullaavaan saunaan tai vaihtoehtoisesti paikalleen palelemaan reiluksi puoleksi tunniksi. Bussimatkan jälkeen kävelen 2km työpaikalle. Päivän päätteeksi toisin päin, poikkeuksena että bussi osio kestää viidestäkymmenestä minuutista sinne tuntiin ja varttiin ja on täpötäynnä niitä muita märkiä tai helteellä hikisiä seisomassa ja heilumassa töisiinsa kyrpä otsassa, JOS ei ruuhkia kelin takia tai kolareita, ja siihen ne kävelyt päälle. Omalla autolla aamu matka reilu vartti ja himaan puolessatunnissa viiva kolmessa vartissa jos keli/liikenne normaali. Kumpi on mukavampi matkustus keino? Istua omalla penkillä kuivana juuri siinä lämpötilassa kuin haluaa ja kuunnella mitä haluaa ja vaikka ruuhkaan jämähtäessä poltella tupakkia kun seisoskella siellä dösässä märkänä toisessa kyljessä kiinni paskat houisuissa oleva örveltävä dena ja nenän alla ei niin herttainen vanhempi rouva joka on hölvännyt ennen liikkeelle lähtöä päälleen puolipulloa jotain vitun pistävän ja pahan hajuista hajuvettä, näkemättä missä edes tarkalleen ollaan.
Koominen suuntaus vallallaan matkalla "vihreyteen" on että rakentamisessa vähennetään parkkipaikkoja kannustimena julkisten käyttöön tai tehdään parkkeeraamisesta jumalattoman kallista hupia. Nykyään on jopa ihan autottomia taloyhtiöitä. Vai onko? No on, mutta asukkailla on kuitenkin autoja, mutta ei parkkipaikkaa.
Edelliseen viitaten kulkisin kyllä jo ihan kustannus syistäkin julkisilla muuten, kuten aikasemminkin, mutta ostimme kämpän pienen matkan päästä (matkat eivät juuri muuttuneet) edellisestä ja kas, taloyhtiössä on vajaa 250 huoneistoa ja 140 autopaikkaa. Jono paikkaan arvatenkin aika pitkä. Kadun varsilla päivällä 2-3h kiekkorajoitus ja "läheistä" 24h parkkia syynätään aktiivisesti tarkkaan ettei siellä autot seiso liikkumatta pidempään.
Eli aika paradoksi että vähäisten parkkipaikkojen pitäisi kannustaa vähäisempään autoiluun, mutta joudun menemään autolla, jota en käyttäisi muutoin kuin viikonloppuna, töihin vain siksi että minulla ei ole parkkipaikkaa. Eläköön...
Mutta varsinainen pointi se että vain hyvin harvalla Suomessa on TOIMIVA ja kohtuu ajassa kulkeva julkinenliikenne, asui sitten missä vain.
Ja sekin että mistäs sitten verotettaisiin kun "kaikki" olisi siirtynyt tämän maanmainion julkisen piiriin??? Niinpä! Toisekseen se tuhansien bussien armadat joita tarvittaisiin tuskin olisi ihan hirveä eco-teko, kun huomioi mitä paskoja lähiliikenteet käyttävät ja mailmalta jotain Polakkien ja Tsekkien hylkäämiä haalivat "uudeksi" kalustoksi.
Sori vuodatus mutta kyrpii "maassamme on hyvä julkinenliikenne" ininät.