Jokaisella asialla on kaksi puolta....
Itse en ole omistanut yhtään nissania, työn puolesta joskus joutunut remppaamaan....
Ja yksi "hyvä" esimerkki muutaman vuoden takaa, toki henkilöauto: Farkkuun, missä oli tehdasasenteiset xenon-valot, automaatti vaihteistoon ei saanut kuin 2 asiaa/osaa Nissanilta: Öljyt ja kokonainen vaihteisto! esim. suodatinta ei saanut.
Joskus asiakas katseni nenä nyrpyssä; kun kertoi että vika on pieni, mutta varaosaa pitää alkaa kyselemään romikselta, kun uutta ei saa/ei ole tietoa, milloin saa...
Toyotan varaosapolitiikka on oman kokemuksen mukaan se, että "kriittisiä" osia saa, mutta ne eivät ole välttämättä halpoja; Nyt kesällä ostin bj-42 vm. 1981 kytkimen työsylinterin "marmori-" tiskiltä; tuli 2 päivässä, ja maksoi muistaakseni pikkasen reilun satasen! toki mukaan tuli haarukan työntötanko, joka k.o autossa on säädettävä...
Onhan tuo "sikahinta", jos ajattelee niin, että johonkin autoon maksaa parikymppiä; mutta Esim. tuohon nykyiseen VaraRenkaaseen, FORDson Fokus 1.8 tdic vm. 2001 k.o sylinteri maksaa mätänetissä 109,90?????
Mutta JOS ostat toyotan, niin alkuperäisiä varaosia saa kotipaikkakunnalta, toki jostain muualta voi saada huomattavasti halvemmalla, mutta sopivuudesta/laadusta ei ole takeita.... (esim. LC hdj-80 myydään etujarrusatuloita, jotka on pienemmillä männillä... useammassa paikassa EU:ssa!)
Ja omat kokemukset suurimmalta osalta -70, -80, ja -90 luvun alun kapineista.
p.s Jos nuo tarvikeosat kiinnostaa, niin esim. motonet kertoo netissä, mitä saa ja mihin hintaan.
|