Tänään tuli tehtyä pikkuinen koneremppa, vanhat pikkuisen punastelevat laakerit lensi romukoppaan ja uudet pääsi paikalle. Noin yksinkertaiselta se kuulostaa! Fordsonissa kun on niitattu palkki just koneen alla, niin tulee hommaan hiukan mielenkiintoakin. Tossa on runkolaakereiden vaihto käynnissä:
Tossa oli jo kk laakerit vaihdettu ja hermot meinannut mennä jo muutaman kymmenen kertaa, kuraa ja hiekkaa löytyi kokoajan jostain lisää sormiin, työkaluihin, laakereihin, päähän ja silmiin. Tuntui että 3/4 ajasta meni työkalujen ja hanskojen tiskaamiseen. Varsinkin noissa moottori ja loota puuhissa en oikein kuraa siedä sormissa enkä varsinkaan laakereissa

Asennusöljyä käytin reilusti jotta mahdolliset epäpuhtaudet tulee sen mukana pois, joten sitä tiputteli sieltä kokoajan päähän
Sitten kun tukka oli rasvattu kunnolla, ja uudet laakerit kaikissa kauloissa ja momenteissa, rupesin asentelemaan pumppua paikalle. Pumppua kattelin ja tuli semmonen ole että mahtaakohan öljypohjaa enää sopia paikalleen:
No juu, ei mahu ei, ei sitten millään! Moottori oli jo nostettu ihan tappiin ylöspäin ja oli melko tukevasti kartaanitunnelia vasten. Hetkisen piti ihmetellä ja pohtia kaljalle lähtöä kunnes tuli suunnitelma B mieleen.
Viskasin uuden pumpun ja imuputken oiotun öljypohjan pohjalle ja sitten uusi yritys. Nyt muljahti pohja palkin päälle. Enää pumpun ja imuputken kiinnitys ja baanalle! Pumpun käyttöäkseli jakajaan roikkumaan ja rautalangalla kiinni ja sitten pienillä sievillä kätösillä jostain öljynsuodattimen ja etuakselin takaa laittamaan pumpun pultteja kiinni samalla kun toisella käpälällä sörkkii imuputken kiinnitystä kohdalle ja kannattelee pumppua:
Imuputken kannatuksen asennus menossa, jostain startin, lauhduttimienputkien ja palkin välistä pääsi hienosti nitkuttamaan mutua piukkaan:
No lopulta homma onnistui hienosti ja öljynpaineet löytyi taas 7 tunnin minikonerempan jälkeen ja kolinat loppui. Ja turha työhan on aina kivaa, varsinkin kun itte siirtelin sitä goddamn pohjapanssarin asennusta tuonemmaksi


Siinä kun koekäyttelin ilman että poikki sahattua alkukäyrää oli hitsattu paikalleen, huomasin että motti ottaa ihan eritavalla jenkaa kun putket kiinni. Tässähän on vielä orkkikset katit tallella joita on peräti kahdet peräkkäin ja noikin vissiin hiukan tukkeessa, pakko ne uudet tuplaputket on nyt sitten lopultakin tehdä. Eiköhan tällä taas viikonloppuna sladitella (ainakin yritetään

) Pälkäneellä
Seuraavassa jaksossa vaihdamme männänrenkaat yläkautta purkamatta kansia.....................