Viestiketju: VPRT Mersu 300GDT
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 09.10.2013, 23:40
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Josko sitä vihdoin sais insinöörikin unta kun ratkaisin VNT:n ohjaukseen liittyvän epäselvyyden. Netistä löyty muutamia ohjeita täysmekaaniseen ohjaamiseen, mutta kuvat on ajan saatossa hävinneet. Onneks Googlen kuvahaun cache on säilyttänyt osan kuvista epäselvinä versioina, niin sai jonkin käsityksen. Perus toimintaidea ohjauksessa on se, että tyhjäkäynnillä siivet on auki. Ohjaus toteutetaan ottamalla siiville ohjaus kaasupolkimesta(ei kaasua=siivet auki, täyskaasu=siivet kiinni ja kaikkea siltä väliltä). Jotta mukaan saadaan ahtopaineen säätö, niin ahtopaineen noustessa painekello työntää siipiä takas auki vaikka kaasuvaijeri vetää niitä kiinni. Tästä mekanismista oli useampia kahdella eri akselilla toimivia viritelmiä. Yksinkertaisin on kaunista ja joku oli keksinyt laittaa painekellon kaasuvaijerin "väliin". Koska kaikki on tässä vaiheessa tippunut kärryiltä, niin piirsin teille kuvan tuosta rakenteesta. Sinällänsä nokkela rakenne, että ahdin rasittuu sen mukaan paljonko tehoa tarvitaan(kaasun asento). Tyhjäkäynnillä siivet pysyy auki ja matka-ajossa pintakaasulla siivet ovat korkeintaan hieman kiinni riippuen ahtopaineen kehittymisestä(oletan että noin pieni ahdin ahtaa painekellon auki 2700 kierroksella=siivet kokonaan auki vaikka kaasua painettuna). Säädön rakentamiseen liittyvät ongelmat on liikematkojen mitoitus ja ton painekellon lineaarilaakerin tekeminen tallilta löytyvistä tarpeista. Varmaan teen jostain teflonista puslat, joiden sisään sopivista rosteriruuveista varret. Stabiliteetin takia joutuu tekee 3 staagisen version. Toi kaasun palautusjousi saattaapi olla turha ku näin tarkemmin miettii mut en jaksa korjata kuvaa... Nyt meen nukkumaan et jaksaa päättää heti aamusta ennen duunia talonyhtiön asioista!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	vnt-ohjaus.jpg‎
Views:	339
Size:	31,2 Kt
ID:	41817  
Vastaa lainaten