Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma
Toivon, että sinulle tarjoutuu jokin mahdollisuus kantaa vastuuta omalta osaltasi tämän meille suomalaisille ainoan paikan itsenäisyyden säilyttämisessä. Suomi tarvitsee sinuakin.
|
Yksilön parhaimmat mahdollisuudet itsenäisyyteen vaikuttamiseenhan olisi jos pyrkisi eduskuntaan. Ne herrat ja rouvathan ne sodat ja muut konfliktit todennäköisesti aiheuttaa tai onnistuu välttämään. Valitettavasti taitaisin vaan omilla mitättömillä sosiaalisilla taidoillani ennemminkin aiheuttaa tuon itsenäisyyden menetyksen kuin edesauttaa sen säilyttämistä.
Ei tuo Suomen itsenäisyys ole varmaan mun arvoasteikolla paljoa sen alempana kuin monella intin käyneelläkään. Globalisaatio kyllä hieman syö mun henkilökohtaisessa arjessa tuota itsenäisyyden merkitystä, koska työskentelen monikansallisessa yrityksessä, jossa näitä mun tekemiä suunnitteluhommia keskitetään vuosi vuodelta enemmän halvemman työvoiman maihin, lähinnä Intiaan. Me joudumme itse kouluttamaan ja opastamaan noita Intian suunnittelijoita, jotka tietyn tietotaidon saavuttaessaan vievät työt suomalaisilta suunnittelijoilta yksi kerrallaan (meidän tiimi on pienentynyt kolmasosaan parissa vuodessa). Meidän osaston johdossakin on Intialainen kaveri, joten vaikutusmahdollisuudet oman työn jatkuvuuteen Suomessa on melko mitättömät. Jos he eivät Intiassa koe meidän suomalaista tiimiä enää tarpeelliseksi niin sen lopettaminen ei tuottane heille suuria omantunnon tuskia. Ja kyseessä on kuitenkin pääasiassa suomalaisomisteinen yritys.
Onkohan noilla suuryritysten johtajilla ym. hallitusten jäsenillä ja osakekeinottelijoilla menny jotenkin nuo intin isänmaalliset opetukset ohi vai onko nää kaikki noita aseistakieltäytyjiä?

Mun mielestä noilla johtajilla on melko suuri valta ja vastuu Suomen itsenäisyyden ja tulevaisuuden turvaamisessa. Henkilökohtainen urakehitys ja vaurastuminen tuntuu vaan monesti nousevan yli Suomen edun. Vai onko tämä sallittua jos on jo oman osuutensa hoitanut intin käymällä?
Teme74 kun mainitsi myös intin käymisen vaikutuksen työn saantiin niin täytyy mainita, että multa ei ole kyllä koskaan kysytty työhaastattelussa olenko intin käynyt ja ainakin toistaiseksi on aina myös töitä riittänyt. Tämä taitaa olla enemmänkin alakohtaista? Jos ei faijan yrityksessä erilaisissa tehtävissä toimimista lasketa niin olen toistaiseksi tehnyt vain puhelinjohtoasentajan hommia, mikrotukea ja tätä nykyistä insinöörin hommaa.
Teme74, sulla on varmaan jonkin verran kokemusta tuosta aseettomasta varusmiespalveluksesta kun sitä suosittelit? Mä kun tossa jo aikaisemmin kyselinkin kokemuksia tästä vaihtoehdosta niin onko nää aseetonta palvelusta suorittavat pärjännyt kuinka hyvin tuolla muiden seassa vai tuleeko herkemmin keskeytyksiä kuin aseellisessa vaihtoehdossa? Hyväksytäänkö sinne myös kaikki julkihomot, ja muut hyljeksitymmät tapaukset, jotka monesti luistavat normaalipalveluksesta itsesuojeluvaiston vuoksi? Inttiä kun ei yleisesti pidetä kaikkein suvaitsevaisimpana ympäristönä.
Ja vielä kommentti tuohon naisten asevelvollisuuteen ja sukupuolirooleihin liittyen niin meidän perheessä ainakin vaimo on se "kovempi jätkä", jolta todennäköisemmin saat nyrkistä jos käyttäydyt uhkaavasti. Mä olen ehkä ennemmin se joka pyrkii diplomaattisuuteen jos ei perheen turvallisuus ole välittömässä vaarassa. Olen ottanut nuoruudessa niin paljon turpaani, että pyrin välttämään väkivaltaa viimeiseen asti. Ainoastaan ihan viimeisenä keinoja kun kaikki karkuunjuoksut ja muut "pelkurin vaihtoehdot" on kokeiltu niin siirryn voimakeinoihin (jos sellaisista voi puhua tällaisen 170/70 kukkakepin tapauksessa).