HDJ-80 etunavan esikireyden säätö:
Asiasta on aukeaman juttu korjauskäsikirjassa, oikaisen huomattavasti:
kiristä säätömutteri 59 Nm (minusta kuulostaa paljolta), pyöritellään napaa edestakaisin.
Löysätään mutteria niin paljon että pyörii helposti käsin.
Ja sama uudelleen; kiristys 59Nm....
sitten löysätään laakeri niin löysälle, että voidaan mitata stefan aiheuttama esivastus:
Jousivaakalla vetämällä PYÖRÄNPULTISTA (pultti yläkohtaan ja vedetään eteen- taikka taaksepäin) mitataan voima, mikä tarvitaan navan liikenteeseen saamiseen ja tämä on stefan tarvitsema voima.
sitten kiristetään niin paljon laakeria että saadaan 27-56N (2,8 - 5,7kg) stefan tarvitsemaan voimaa suurempi voima mitattua pyöränpultista (siis se voima millä napa lähtee pyörimään.)
-> siis laakerista aiheutuva liikkeellelähtö voima on tuo 2,8-5,7 kg. ja siihen vielä stefan voima päälle.
(Itse olen kasannut niin, että suoralla pikkusormella saa juuri ja painettua pultista liikkeelle).
Ja tämä on vissiin uudella laakerilla, mutta vetonivelen vaihdossa viitataan juurikin tuohon ohjeeseen navan kasauksessa.
Lähde:Toyotan "korjaus manuaali", suomenkielinen, varaosanumero RM184-83 Tammikuu 1991
-> siis HDJ-80 etupyörän laakerin alkujäykkyys on jotain aivan muuta, kuin se että pikkasen klapia.
en ota mitään vastuuta ohjeen oikeellisuudesta, olisi pistänyt digikuvana tuon aukeaman, mutta kameran johto jossain hukassa. Ja jokainenhan saa kasata miten lystää, katsastusmies korjauttaa kaikkein räikeimmät asennusvirheet, ja jos pyöränlaakeri särkyy, niin senhan huomaa jo ajossa.
(tuo löysälle jätetty/oleva pyöränlaakeri pyrkii pyörimaan sisäkoolista akselilla, erittäin työläs/kallis korjata oikein, varsinkin hdj-80 taka-akselilla....)
Ja hiacessa voi olla jotain aivan muuta......
p.s aikaisemmin kun viittasin pinjoniakselin esikuormitukseen, niin siellä VANHALLA laakerilla noin puolet pienempi liikkeellelähtö voima
|