Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja parukit
Imuilman esivastuksen rele sijaitsee ilmanputsarin vieressä oikeaan etulokasuojaan kiinnittettynä. Laturissa on käämien päässä tasasuuntaaja. Se oli minulla rikki. Ei kuulemma ole varaosaa saatavilla, joten meni laturi vaihtoon. Uusi löytyi Lempäälästä Startax Auto-Electronics Oy- nimisestä firmasta, mutta oli sielläkin ainoa kappale. Tilasin sen ilman alipainepumppua. Vanhassa laturissa oli diodit ja hiilisilta ehjät.
Laturin tyyppinumero on 48-0856WP. Tuotekoodi 3200-4756EXC. Hinta autosähköliikkeen kautta tilattuna 304€. Suoraan tilattuna olisi ollut 170€.
|
Tuota Grilliä ei ole kuin HJ-61:ssä, ja jos "grilliin" jää sähköt päälle, niin akut on tyhjät n. tunnissa.
tuossa kari.k tapauksessa veikkaisin jotain jännitteenalenninta taikka jotain pientä valoa, onko missään hj:ssa hansikaskotelossa valoa? (jos on pihtivirta mittari taikka oskiloskooppi, niin sais eliminoitua tuon laturivian)
Ja jos HJ:n kunnossa olevat akut purkaantuu tyhjäksi, niin normaalia maantieajoa pitää ajaa päivä, ennen kuin akut on täynnä. (riippuu laturin tehosta, 20 A laturilla penee 3x niin pitkään, kuin 40 Amppeerin laturilla.
(HJ:n "peruskulutus" on noin 10 A, ja jos aon 20A laturi, niin "maksimissaan" akuille menee 10A virtaa, ja jos 100 Ah akut niin menee väh. 10 tuntia akkujen lataamiseen "tyhjästä täyteen", tuolla suurimmalla laturilla, 40 A, "ylijäämä" virtaa on parhaillaan 30A, joten tuo MINIMI aika typistyy 3,3 tuntiin, ja jos ajetaan ruuhkassa, siis tyhjäkäynnillä, niin tuolla 20A laturilla ei riitä vuorokausi, että olisi latannut 100Ah

)
Ja jos hj:hin laitetaan SÄHKÖvinssi, niin kunnon vinssaussession jälkeen sama homma
Harrastepelissä kannattaa käyttää ylläpitolaturia, ja nimenomaan sellaista, että lataa molemmat akut erikseen -> jos ostat 2 kpl 3,6 Amppeerin C-TEK latureita, niin vuorokauden latauksella akut on käytännössä täynnä, ja vaikka unohtuu vuodeksi laturiin, niin ei tuhoa akkuja. (niitä harvoja ruottalaisia asioita, mitä kannatan...)
Miksihän noita 12v "rinnakkaisjärjestelmiä" rakennellaan
P.S Tasasuuntaja=Diodit. siis hj:n laturi tuhoutuu yleensä seuraavasti: päävirtadiodit kyrvähtää/palaa estosuuntaisen jännitepiikin takia sekunnin murto-osassa, ja sitten ne alkavat lämpiämään, ja diodit lämpenee entistä enemmän, ja kun tuolla germanium-diodilla on semmoinen ominaisuus; että mitä enemmän lämpöä, sitä paremmin johtaa sähköä; siis käytännössä oikosulku, ja kun enemmin taikka viikon päästä pistetään täydet akut, niin myös kenttä "käämit" palaa.
Ja "jankutan" vielä kerran; esim. hj-61:n laturia ei kestä käyttää ilman akkuja!
siis jos "kokeilet" käyttää moottoria siten, että laturista puuttuu päävirtakaapeli, vaikka kaikki muutkin sähköt puuttuu, niin laturi VOI palaa, samoin voi käydä, kun joku käyttää päävirtakytkimelle auki käydessä....
Esim. yhdestä hj-61:stä paloi laturi, kun siinä ei ollut akkuja ollenkaan, ja piti saada trailerille; sammutusläppä auki, hinaamalla käyntiin, ja kun heräsi, niin kunnon välikaasu! -> laturi vainaaa