Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik
Uskottavuus menee jos alkaa tuulenohjaimia tekemään  Onko tekniikkamiehen tekeleestä kuvia?
|
Se on tietysti tarkoin varjeltu liikesalaisuus!
Eipä siinä muuta ihmeellistä ole kun vanerista on helppo tehdä vain suoria muotoja, mutta leikkaamalla levyt sopivasti saa aikaan suipponevan tuulta ohjaavan nokan, joka jatkaa ikäänkuin tuulilasia. Suipponee myös sen takia ettei häiritse autoon sisään menoa.
Katon alle voi asennella vaikka työvaloja. Oksat ei siis vie niitä mennessään. Viisto etuosa ohjaa myös oksat helkattiin.
Jos tää tulis maastokäyttöön, tekisin mahdollisimman kevyen varsinkin katosta. Mielestäni yksi hyvä vaihtoehtoinen materiaali on alumiininen turkkilevy.
Tässä on oma tekemäni rautarunko, joka estää sivusuuntaista vääntymistä, tein sen 3 mm seinämällä olevasta putkesta.
Kulmissa on alumiinilistat 40 mm x 40 mm. Tämä oli turhan pientä verrattuna siihen, että paksuimmat vanerilevyt kyljissä on 18 mm. Kevyen jos haluaisi, voisi olla vaikka 9 mm ja jäykistellä sopivista paikoista alumiinilla.
Kulmat on puristettu pulttaamalla ja ruuvaamalla sekä polymeeri liimalla.
Tämä kate oli niin hidas tehdä oudokseltaan, että ehkä ainoastaan omatekoista tuulenohjainta arvaan suositella varsinkin jos se tulee johonkin harrasteautoon, joka ei ihan jokapäiväinen käyttis.
Mitäs jos tekiskin vain katon pressusta ja muotoilis sen niin, että lumi ja vesi valuu hemmettiin?