Lainaus:
quote:
Oletko muuten varma että apparin puolen sivupakoputki on ok? Joskus sitä kysyin joltain viranomaistaholta (katsastus-Matti tai AKE), ja vastaus oli, että kai se on (?!), mutta varmuudella on laillinen jos tulee kuskin puolelta.
|
Kyllä se laillinen on vänkärin puolellekin. 1.4.2001 on suuntausta koskevat määräykset poistuneet M1- ja N1-luokilta.
Lainaus:
quote:
Tässä pitää ottaa huomioon se, että jos auto on alle 25 (20?) vuotta vanha, pitää välijäähdytetystä koneesta olla kaikenmaailman mittaustulokset TTK:lta ($$$), koska Toyotalla ei ole vastaavaa välijäähdytettyä konetta vertailumoottoriksi.
Nämä molemmat ovat parin-kolmen-vuoden takaista tietoa; en tiedä onko säännökset taas muuttuneet.
|
Tuokaan ei ole ongelma. Dieseleiden muutoskatsastuksessa riittää käytönaikainen mittaus pakokaasupäästötason selvittämiseksi vähäpäästöisen rajaan asti, eli käytännössä tuonne -90 luvun alkuun. Säännökset muuttuneet parin viime vuoden aikana.
Muutoskatsastukseen tarvitaan tehonmittaustodistus (moottoriteho DIN-normin mukaan, max. ahtopaine oltava merkitty sekä mahd. välijäähdyttimen olemassaolo), mihin liittyen: teho saa nousta 20 % vertailumalliin verrattuna (eli 1,2 x FJ40:n teho = 1,2 x 135 hv = 162 hv = ei muodostu ongelmaksi).
P.S. Missäs vaiheessa JF:n puhallinasennus on? Joko vislaa?