Näytä yksittäinen viesti
  #23  
Vanha 14.09.2004, 21:59
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.375
Perusasetus

Hyvä että joku uskaltaa laittaa omaa kaistaansa syömään videopätkän. Tästä suuri kiitos, varmasti helpottaa monen elämää. Pahoittelen tätä kirjoitusta, koska paikka ei ole mikään maailman paras, mutta ei varmaankaan kannata aloittaa mitään uutta viesti säiettä jutustelu osiossa.

Kun kuitenkin tuntuu ihmisillä olevan vähän haussa erilaisten p2p ohjelmistojen ominaisuudet ja niiden liittyminen toisiinsa, niin kirjoitetaan pieni vertailu parin suosituimman ohjelman välillä ja muutakin tietoa mitä ihmiset näyttäisivät tarvitsevan.

Eri verkkoja joita tuossa käsitellään pinnallisesti ovat ed2k, DirectConnect, Kademlia, Overnet ja mainintana FastTrack. Oikeastaan suurista jää kokonaan käsittelemättä BitTorrent, WinMX ja Soulseek. Bittorrent on oikeasti hyvä tapa levittää tiedostoja, mutta siinä on niin monen muunkin verkon kompastuskivi, eli se tarvitsee määrätynlaisen hubin, jota kyseisessä verkossa kutsutaan trackkeriksi.

Lisäksi mainitaan että yleensä suomalaiset käyttäjät tuntuvat perinteisistä ed2k servereistä pyrkivän käyttämään Razorback2:sta. Toivottavasti tämä nyt on suunnilleen oikein, ja toivottavasti tämä jotakuta jotenkin auttaa. Täytyy myöntää kyllä suoraan että meni aika vaikeaksi tuo juttu osittain.

Baxxterin mainitsemaan eMulen tehovaatimuksiin en osaa sanoa juuta enkä jaata. Periaatteessa hyvinkin mahdollista, johtuen esimerkiksi huomattavasti suuremmasta määrästä yhteyksiä verkkoon ja kehittyneemmästä virheentarkistuksesta.Tosin hänen mainitsema muutamassa tunnissa resurssit loppu kuulostaa enemmänkin Shareazan toiminnalta, jolla oli yhteen väliin pahatapa rohmuta kaikki mehut koneesta. Itselläni on nyt koneen uptime reilu viikko ja kokoajan eMule normaalissa käytössä. 1.2GHz TB prosessorina ja 512 muistia. Prosessorin tehonkulutus 2-6% ja muistinkulus noin 50 megatavua. En pidä mitenkään pahana, varsinkin kun kone ei edusta mitään viimeistä tekniikkaa.

Lyhyt oppimäärä vertaisverkoista ja tappelua välillä dc++ ja eMule. Pikkaisen mutua, mutta suurimmalta osaltaan faktaa Syynä näiden kahden valintaan on se että ne ovat kummatkin omien verkkojensa "markkinajohtajia".

Hashaus ja virheensieto

Emulessa jokaisella tiedostolla on oma md4:lla laskettu hashi. Tiedostot hashataan perinteisesti 9.28 megan paloissa. Kun yksittäisen palan hash lukema heittää oikeasta kyseinen pala imuroidaan uudelleen pienemmissä paloissa kerrallaan ja jokaisen pikkupalan jälkeen verrataan alkuperäiseen. Uusimpaan versiooon tuli kehittynnyt virheiden käsittely (SHA1), joten nyt pystytään vika paikallistamaan pienempäään yksikköön, periaatteessa ilmeisesti parhaassa tapauksessa 180k palasiin saakka. Entisessä hashauksessa jouduttiin pahimmillaan koko 9.28 megan paketti lataamaan uudestaan.

DC++;n versio hashauskesta kulkee nimellä TTH. Kyseinen ominaisuus tuli mahdolliseksi aivan vähän aikaa sitten. Sitä ennen ei tarkistettu siirrettävää dataa mitenkään virheiden varalle. Taattuun dc++ laatuun mitään kunnollista lyhennelmää mistä selviäisi kyseinen periaate ei löytynnyt. Kuitenkin käytettävä hashaus on Tiger Tree Hashing (TTH). Eräs kirjoitus johon törmäsin vertaa sitä Emulen käyttämään SHA1 algoritmiin, jota pidetään turvallisena (vääriä tuloksia ei tule) ja nopeana. Kirjoittajan mielestään vastaavassa käytössä (hashataan koko tiedosto) dc++;n käyttämä TTH variantti on hivenen hitaampi.


Pakkaus

Lennosta pakkaamisella ei saavuteta mitään suurta hyötyä normaalissa käytössä kun kuitenkin suurin osa erilaisista tiedostoista on valmiiksi pakattuja tehokkaammilla algoritmeilla. Esimerkiksi DivX, Xvid, mp3, rar yms.


Samantienjakoon

Emula alkaa jakamaan tiedostoa siinä vaiheessa kun yksi tarkistettu osanen on tullut. Eli kun olet imennyt 9,28 megaa tämä osa lähtee eteenpäin jakoon. Eli kyseiselle tiedoston osalle löytyy nyt useampia lähteitä, eikä kaikki kuormita kyseisen osan kohdalta enää alkuperäistä lähdettä. DC++ jakaa tiedoston eteenpäin vasta siinä vaiheessa kun koko tiedosto on imuroitu, joka on turhaa tiedoston leviämisen hidastamista.


Multisource

Emule pystyy lataamaan tiedostoa useasta lähteestä samaanaikaan. Eli jos useat ihmiset jakavat tiedostoa, ja lataajia on vain vähän nopeus voi nousta suureksikin. Valitettavasti tämä tilanne on harvoin siitä johtuen että ihmiset ottavat samantien pois jaosta tiedoston kun se on heille tullut.

DC++;ssa samaa tiedostoa pystyy lataamaan vain yhdestä lähteestä kerrallaan. Ei ole mahdollista erilähteistä saamaan aikaan samaa tiedostoa ladata. Tästä seuraa se että jos alkuperäinen lähde lähtee joutuu etsimään uuden lähteen. Kyseisessä verkossa kun ei ole aikaisemmin käytetty hash-koodausta ei tiedosto jota lähti lataamaan uudestaan ollut sisällöllisesti välttämättä sama.


Hubiajattelu

DC++;n hubiajattelu on tämän ohjelman suurin akileenkantapää. Toisaalta on hyvä että verkon toiminnan kannalta että vaaditaan ihmisiä pitämään jaossa muutamista kymmenistä muutamiin satoihin gigoihin tavaraa. Tavaraa riittää ja hubin pitäjiä jenkeissä ratsataan. Ed2k verkko on myöskin serveripohjainen, mutta tavaraa voidaan myös imuroidan serverillä olevien henkilöiden ulkopuolelta. Lähteitä etsitään automaattisesti ja yritetään saada uusia mahdollisia lataus paikkoja. Tälläisen palvelimiin perustuvan verkon nousu ja tuho nähtiin ensimmäisen kerran napsterin kohdalla. Tälläisiin verkon solmukohtiin on helppo hyökätä viranomaisten toimesta jos jaetaan laitonta materiaalia.

Emulessa on myös mahdollisuus ilman serveriä toimivaan tiedostojen jakoon. Tätä kutsutaan Kademlia verkoksi. Kademlia verkko on tehty Overnet verkon kanssa kilpailevaksi verkoksi. Overnet on alkuperäisen Edonkeyn tehneen yrityksen tuote. Vaikka Kademlia verkko perustuu Overnet verkkoon eivät nämä ole yhteensopivia. Syynä tähän että Overnet protokolla on alkuperäisen edonkey2000 valmistaneen yrityksen tekemä ja kyseisen verkon tietoja ei ole annettu julkiseen levitykseen. Kademlia on taas avoimen koodin projekti jonka dokumentaation kuka tahansa voi ladata itselleen. Suljettu protokolla yleensä aiheuttaa ongelmia esimerkkinä FastTrack tuttavallisemmin Kazaa. Verkko on ominaisuuksiltaan heikko eikä siihen pystytä kunnollisia uusia asiakasohjelmia tekemään. Kazaa Lite alias K++ on alkuperäisestä ohjelmasta puukotettu versio. Overnet ja Kademlia verkot toimivat käytännössä samalla tavalla, eli ovat vain kärjistetysti ed2k verkon hakupalveluja. Itse tiedonvaihto tapahtuu samalla tavalla kuin normaalissa ed2k verkossa.

Muuta

Emulessa ei todellakaan tarvitse välttämättä olla mitään jaettavaa, mutta tällöin ei pysty lataamana mitenkään tehokkaasti. Emule antaa käyttäjille sen mukaan pisteitä mitä heidän upload/download suhteensa näyttää. Eli mitä suurempi luku tuosta tulee sitä enemmän pystyy etuilemaan tiedostojen jonotuksissa. Lisäksi jos käyttäjä jolta lataat tiedostoa on aiemmin ladannut sinulta tiedostoa nousevat jonotuspisteet. Emulen filosofia tässä asiassa on se että jakavia palkitaan, vähän jakavat saavat sitten sen mitä jäljelle jää. Ei aseteta ehdotonta rajaa jolla pääsee mukaan kuten DirectConnect maailmassa tehdään.

PS. Tämän viestin kirjoittaja on aikaisemmin kirjoittannut rekisteröitymättömänä kirjoittajana, viestin perässä oli T:KM

PSS. Varmasti löytyy suuri määrä kielioppivirheitä ja virheellisiä tietoja, huomauttaa niin korjataan.

Vastaa lainaten