Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi
Kyllähän se vanteeseen kohdistuva vääntö (esim. mutkaan ajettaessa) kasvaa renkaan halkaisijan kasvaessa. Ei tosin ole mitään merkitystä suomen rajoitusnopeuksilla.
|
No juu, ja tottakai rengas taittuu alle sitä enemmän mitä korkeampi profiili siinä on. Mutta lähinnä nyt meinaan sitä että normaalissa ajossa noilla asioilla ei juuri ole mitään merkitystä. Sitäpaitsi ei se vanne yleensä ole kuitenkaan pettämässä edes tiukemmassa käännöksessä, vaan kovilla siellä on pyöränpultit, navat/ laakerit yms.. Ja siihen taas ei vaikuta kuin renkaan halkaisija, mitä nyt korkeampiprofiilinen rengas antaa myöden sen verran että rasitukset tulee vähän kumimaisempana
Nuo on jenkkivanteet, eli väittäisin kyseessä olevan lähinnä sikäläinen vastuunpakoilu; "Älä laita tätä isompaa rengasta vanteelle, jos laitat niin emme vastaa seurauksista." Vastaavilla vanteilla näkynyt vaikkapa Jeepin JK Rubiconeista videoita kaiken maailman järjettömiltä kivikkotraililta pahimmista paikoista 40" renkailla