Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja calma
Ohjekirjasta ei apua kun koot loppuu reilusti ennen allaolevat.
Miten 10 ply vaikuttaa rengaspaineeseen?
Varmaankin on enemmän kokemuksia ja kuten kirjoitin niin kaupunki ja maantieajoa ja asfalttialusta.
|
Oisko jotenkin näin, että mitä jytkeämpi rengas on, sitä enempi se kestää kuormitusta mukaanlukien maastoajon tai huonojen tien ajon rytkettä, mutta samaan aikaan se pyörii raskaammin.
Mitä vahvemmat kudokset renkaassa on, sen enempi se kestää painetta. Rullaamista voi parantaa painetta lisäämällä maantiellä ja asvaltilla.
Myös mitä enempi materiaalia renkaassa on vaikka kulutuspinnassa, sen raskaammin pyörii. Jos rengas olisi vaikka rautaa kuten junassa, se pyörisi kevyesti, mutta kumia, kudoksia ja ilmaa sisältävä rengas muokkautuu pyöriessään ja syntyy lämpöä. Näin se on samalla myös ilmajousi ja tämä paranee painetta alentamalla.
Itse en ole asfalttiajossa päässyt vielä kokeilemaan liian korkeaa painetta. Aivan törkeän korkeaa painetta en käytä enkä halua ylittää renkaan merkinnöissä olevaa maksimi painetta turvallisuussyistä.
Mikset laittas jotain 3 baria jos ajelet enimmäkseen asfaltilla?