Sateliittipohjainen systeemi.
Siis aiemmin topiikissa oli juttua tuosta surannasta/kyttäämisestä;
Hommahan toimisi varmaan niin kuin navigaattorit konsanaan, siis ei voi seurata reaaliajassa autoa, Mutta noiden gps-päätteiden tietojen ulostus varmaan pitäs toteuttaa sähköisesti, ja siihenhän on olemassa toimiva tapa: matkapuhelinverkko.
Ja tavalla taikka toisella tuo pääte pitäisi "käynnistää", kun lähdetään liikenteeseen, siis kytkeä autoon tavalla taikka toisella: sitten aletaankin olla jo aika harmaalla alueella; pitäskö asiakkaan oikeusturvan varmistamiseksi tehdä tiedonkeruu ajomatkoista, jos sattuu että k.o laite sekoaa... vai kielletäänkö se ehdottomasti, että akka ei saa vaan selville niitä "ylitöitä"...
-Miten valvotaan, ettei ajeta pääte pimeänä/häirittynä; olisko esim. peltipoliisien kaltaisia tolppia/asemia poliisiautoissa, jotka kuuntelee, lähettääkö auto, rek. ABC-123 koodinsa ohittaessaan?
-Ja kun kerran on tuommoinen laitteisto, niin sehän olisi hyvä automaattinen onnettomuushälytin.
-ja paikannuslaite autovarkauksia vastaan
-ja ylinopeusvalvonta onnistuu melkein itsestään, tuo pääte vois lähettää sakkolapun suoraan verkkopankkiin.... tai hälyttää poliisit vastaan...
Pitäs jollain pitää huolta, että lakitekstiin tulee maininta, että k.o järjestelmää ei saa käyttää paikannukseen/nopeusseurantaan ilman ajoneuvon haltijan kirjallista lupaa.
p.s suomen autoharrastajat on niin kateellista/eripuraista sakkia, että vaikka saataisiin jollain ihmeen tavalla vaikka verot pienemmiksi/pois, niin se kaatuu siihen, että "harrasteauto-" määritelmästä ei päästä sopuun:
Jonku mielestä tuliterä suurin ja kallein S- mersu on harrasteauto, kun ei semmoisen omistamisesssa/käytössä ole mitään järkeä.
Yksi hyvä raja olisi tuo 30 vrk/v käyttörajoitus, jonka valvonta ei käytännössä onnistu muuten kuin tuolla sateliitiseurannalla. (ja nut joku sanoo varmasti, että harrastaa 31 pv/vuosi, miksei raja voi olla 60 pv.....
p.s jos teillä on känny taskussa, niin isoveli voi valvoa teidän liikkumista/sijaintia parhaimmillaa huomattavan tarkasti, pitää vaan olla lupa...
|